لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۴

۲۱۲ نماینده مجلس خواستار انتشار «فکت‌شیت» ایران از تفاهم اتمی شدند


به گزارش خبرگزاری فارس، ۲۱۲ نماینده مجلس ایران روز یک‌شنبه ۲۲ فروردین، در نامه‌ای به وزارت خارجه ایران خواستار انتشار «فکت‌شیت [برگه جزئیات تفاهم] ایران» با گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس شدند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت که نمایندگان «طوماری» برای انتشار هر چه سریع‌تر فکت‌شیت ایرانی امضاء کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا، نیز در گزارشی اعلام کرد که جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس که بیش از این رسانه‌های ایران از درگیری لفظی او و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بر سر تفاهم لوزان خبر داده بودند، امضاهای این نامه را جمع‌آوری کرده‌است.

پیش از این نیز برخی از منتقدان تفاهم اتمی لوزان از جمله شماری از نمایندگان اصول‌گرای مجلس اعلام کرده بودند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت خارجه ایران شده بودند.

در همین حال احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، نیز روز شنبه خواستار توجه دولت به تبلیغات رسانه‌ای شده و افزوده‌است: «آمریکایی‌ها چگونه با آمادگی بلافاصله، با انتشار برداشت خود از بیانیه مشترک به همه، حتی داخلی‌ها خط دادند و اختلافات داخلی را دامن زدند، ولی وزارت خارجه ما هنوز نگفته‌است که بالاخره گزاره‌برگ (فکت‌شیت) فارسی منتشر می‌شود یا نه.»

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، نیز گفت که «انتشار فکت‌شیت ایرانی می‌تواند به اعتماد و شفاف‌سازی میان تیم مذاکره‌کننده و مردم کمک شایانی کند.»

این در حالی است که کمال‌الدین پیرمؤذن، نماینده اردبیل در مجلس، ضمن انتقاد از نامه نمایندگان مجلس برای انتشار فکت‌شیت ایران خواستار آن شد که نمایندگان اجازه دهند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت «مقتدرانه و با اختیار و کیاست مذاکرات هسته‌ای را پیش ببرد.»

پیش از این علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز چهارشنبه ۱۹ فروردین، گفته بود که فکت‌شیت تفاهم ایران با گروه ۱+۵ در لوزان تهیه شده و در صورت «صلاحدید» محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، منتشر خواهد شد.

این در حالی است که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، می‌گوید که «فکت‌شیت ایران» همان سخنان «مبسوط» وزیر امور خارجه درباره تفاهم لوزان است و وزارت خارجه فعلاً «بنای ارائه مکتوبی در این باره را ندارد.»

آقای عراقچی درعین حال گفته‌است: «ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد.»

یکی از موارد اختلاف روایت مقامات جمهوری اسلامی ایران و آمریکا از تفاهم لوزان مربوط به زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران است.

براساس فکت‌شیت وزارت خارجه آمریکا از تفاهم اتمی لوزان، تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا بعد از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تمامی گام‌های هسته‌ای خود را برداشته، به تعلیق درخواهند آمد. اگر در هر زمانی ایران نتوانست به تعهدات خود عمل کند، این تحریم‌ها مجدد برقرار خواهد شد.

در این فکت‌شیت همچنین اعلام شده که تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه هسته‌ای ایران همزمان با تکمیل اقدامات هسته‌ای ایران برای رفع همه نگرانی‌های کلیدی لغو خواهند شد (غنی‌سازی، فردو، اراک، ابعاد احتمالی نظامی و شفافیت).

این در حالی است محمدجواد ظریف در ۱۵ فروردین، گفته بود که آمریکا پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل موظف به لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

در همین حال مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تأکید کرده‌اند که تحریم‌های غرب علیه ایران باید در همان روز اجرای توافق اتمی احتمالی لغو شوند.

با این حال، به گفته جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، دولت اوباما مخالف لغو تحریم‌ها در همان روزی است که توافق هسته‌ای احتمالی به اجرا گذاشته خواهد شد.

در همین حال لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز پنج‌شنبه ۲۰ فروردین، گفت که اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره لغو یک‌باره همه تحریم‌ها نشان می‌دهد که برای دستیابی به توافق نهایی کارهای زیادی باید صورت گیرد تا هیچ مسئله‌ای در پرده ابهام باقی نماند.

XS
SM
MD
LG