لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

وزیر خارجه ایران «خواستار تشکیل دولتی جدید در یمن شد»


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران خواستار تشکیل دولتی جدید در یمن شد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی در تحولات سیاسی این کشور می‌تواند نقش داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اقای ظریف که برای سفری دو روزه به قزاقستان رفته است روز دوشنبه، ۲۴ فروردین اظهار داشت: «من این افتخار را داشتم که برای تشکیل حکومت افغانستان در کنفرانس بن حضور یابم. در حقیقت ما این کار را نکردیم. خود افغان‌ها کردند... می‌توانیم چنین کاری را در یمن نیز انجام بدهیم.»

کنفرانس بن دسامبر سال ۲۰۰۱ با هدف تشکیل حکومت افغانستان پس از طالبان برگزار شد که در جریان آن چهره‌های برجسته سیاست این کشور توافق کردند برای تشکیل دولت موقت از حامد کرزی حمایت کردند، چهره‌ای که بعد رئیس جمهور افغانستان شد.

وزیر خارجه ایران اما در شرایطی از تشکیل دولت جدید یمن سخن می‌گوید که عربستان سعودی با حمله نظامی به یمن شورشیان حوثی را هدف قرار گرفته است. این اقدام با اعتراض شدید ایران مواجه شده که خود متهم به حمایت از شورشیان حوثی است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به عربستان هشدار داده که در این نبرد شکست خواهد خورد و آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نیز این اقدام عربستان سعودی را «اشتباهی فاحش» و «ویرانگر» خوانده که «عواقبی شوم» در پی خواهد داشت.

محمدجواد ظریف نیز روز دوشنبه بار دیگر خواستار توقف حملات هوایی عربستان سعودی در یمن شد.

وی اظهار داشت: «پل‌ها بمباران می‌شوند، کارخانه‌ها بمباران می‌شوند، بیمارستان‌ها. این امر تنها باعث کینه و دشمنی می‌شود. بنابراین باید به آن خاتمه دهیم.»

وزیر خارجه ایران سه روز قبل نیز در توئیتر خود نوشته بود که جمهوری اسلامی خواستار آتش‌بس در یمن، کمک‌های بشردوستانه به این کشور، گفت‌وگوهای داخلی میان یمنی‌ها و تشکیل دولتی فراگیر است.

اما همتای عربستانی آقای ظریف، روز یکشنبه درخواست ایران برای آتش‌بس در یمن را رد کرد و گفت که عملیات هوایی عربستان و دیگر کشورهای عرب برای حمایت از دولت قانونی یمن است.

XS
SM
MD
LG