لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: گفت‌وگوها با تهران سازنده بود


ترو واریورانتا، معاون یوکیو آمانو (سمت راست)، روز چهارشنبه در راس هیئتی از بازرسان و کارشناسان آژانس به تهران رفت
ترو واریورانتا، معاون یوکیو آمانو (سمت راست)، روز چهارشنبه در راس هیئتی از بازرسان و کارشناسان آژانس به تهران رفت

یک بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران، مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی در مورد دو موضوع مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را «سازنده‌» خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های آژانس که روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، در تهران با مقام‌های ایرانی دیدار داشته و درباره موضوعات فنی مذاکره کرده بودند، به توافق رسیده‌اند تا دو طرف در آینده نزدیک بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشته باشند.

در همین حال، رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، از «یافتن راه‌حل‌هایی درباره موارد اختلافی» ایران و آژانس خبر داد.

به گفته آقای نجفی، این انتظار وجود دارد که در «جلسه بعدی، این دو موضوع خاتمه یابد.»

سفیر دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده است که هنوز زمان و مکان نشست بعدی تعیین نشده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوی اسلامی ایران، ایرنا، رضا نجفی دو موضوع باقی‌مانده را «موضوعات پیچیده مربوط به سال‌های قبل» توصیف کرده است که به گفته او «دو اقدام عملی باقیمانده شامل ادعاهایی در رابطه با انفجارات سطح بالا در منطقه مریوان و ادعاهایی درباره محاسبات نوترونی» بوده است.

به گفته نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد ادعای انفجارات سطح بالای انجام شده در منطقه مریوان، ایران متذکر شده‌ است «که آژانس در صورت تمایل می تواند در این زمینه دسترسی مدیریت شده داشته باشد که آژانس هنوز در این خصوص پاسخی نداده است.»

هیئت آژانس به ریاست ترو واریورانتا، معاون یوکیا آمانو، بامداد روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، وارد تهران شد و مذاکرات هیئت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئولان سازمان انرژی اتمی برای بررسی دو موضوع باقی‌مانده در تهران انجام شد.

این نشست به منظور مذاکره درباره ادامه همکاری های ایران و آژانس در چارچوب توافق دوجانبه موسوم به بیانیه تهران برگزار شد.

مقام‌های غربی تاکید دارند که تحریم ها علیه ایران لغو نخواهد شد مگر این که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر انجام تحقیقات این سازمان و راستی‌آزمایی همکاری کند.

بر اساس بیانیه تهران که در آبان‌ماه سال ۹۲، به امضای علی اکبر صالحی و یوکیا آمانو رسید، مقرر شد موضوعات مختلف در قالب خوشه های مختلف تحت عنوان گام‌به‌گام پیگیری شود که تا کنون دو گام نهایی شده است و گام سوم نیز متشکل از ۵ موضوع است که فقط دو موضوع در دستور مذاکره قرار دارد.

دیپلمات های غربی می گویند برای رسیدن به توافق جامع نهایی و قطعی میان ایران و قدرت های جهانی گروه پنج به علاوه یک، راستی‌آزمایی در مورد این بحث کاملا ضروری است.

در حالی که ایران و قدرت‌های جهانی تلاش می کنند به یک توافق جامع نهایی دست یابند و در این راه پیشرفت‌هایی نیز داشته‌اند، همچنان دستیابی به توافق جامع نهایی با دشواری‌هایی روبه‌روست.

XS
SM
MD
LG