لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

مشاور خامنه‌ای با انتشار فکت‌شیت تفاهم لوزان مخالفت کرد


علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل

در حالی که اکثریت اصول‌گرایان مجلس ایران خواستار انتشار گزاره‌‌برگ (فکت‌شیت) ایران از تفاهم هسته‌ای لوزان شده‌اند، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل این اقدام را «مخل» مذاکرات هسته‌ای دانست.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، اظهارات علی‌اکبر ولایتی را منتشر کرده است که تاکید می‌کند هیئت مذاکره‌کننده ایرانی «مثل گذشته گام برمی‌دارد و طبق خطوط قرمز و چارچوب‌های مشخص شده» از سوی رهبر جمهوری اسلامی عمل می‌کند.

وی با ابراز مخالفت نسبت به انتشار گزاره‌برگ ایران از تفاهم هسته‌ای لوزان اظهار داشت: «انتشار گزاره‌برگ تنها باعث جلب افکار عمومی می‌شود و از آنجایی که بیانیه لوزان هیچ تعهدی را متوجه ایران نمی‌کند، انتشار گزاره‌برگ هم تنها مخل مذاکرات با ۱+۵ خواهد بود.»

اعلام مخالفت آقای ولایتی در حالی است که پیش از این ۲۱۲ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر خارجه ایران خواستار انتشار گزاره‌برگ ایران شده‌اند.

این نمایندگان به وجود برخی تفاوت‌ها در گزاره‌برگ آمریکا از تفاهم هسته‌ای لوزان با اظهارات وزیر خارجه ایران اشاره کرده‌اند، امری که مقامات دولت حسن روحانی از جمله علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم به آن اذعان داشته‌اند.

آقای صالحی گفته که «هر کسی می‌خواهد روایت خودش را از مذاکرات هسته‌ای داشته باشد، اما باید توجه داشت که تا به امروز هیچ توافقی صورت نگرفته، بلکه آن‌چه انجام شده فهم مشترک روی موضوعات مختلف بوده است».

اما علی‌اکبر ولایتی با انتقاد از مذاکره‌کنندگان آمریکایی می‌گوید که آن‌چه آنها به عنوان گزاره‌برگ منتشر کرده‌اند، «مخالف چیزی است که در میدان گفت‌وگو گذشت».

وی در ادامه اظهار داشت: «بندهایی که آمریکایی‌ها در گزاره‌برگ خود آورده‌اند مخالف بندهایی بود که در بیانیه لوزان مشخص شد. همچنین این بند‌ها مغایر با بندهایی بود که در بیانیه اول منتشر شده است. مواضع جمهوری اسلامی ایران هم در قبال این بیانیه کاملا مشخص است و این بیانیه هیچ تعهدی را متوجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌کند.»

در همین حال سخنگوی دولت ایران نیز تاکید کرد که آن‌چه مسئولان وزارت خارجه ایران درباره تفاهم هسته‌ای لوزان بیان کرده‌اند در جهت تببین گزاره‌برگ ایران بوده، اما اگر لازم باشد مکتوب آن نیز منتشر خواهد شد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، همچنین گفت: «مواضع دیپلمات‌های ما بسیار روشن و تبیین‌کننده است. از سویی وزارت خارجه با بخش‌های دیگر دولت همچون معاونت جلسه‌ای را خواهد داشت که در آن به بررسی موارد مورد توجه می‌پردازند. مطمئنا آن چه که به عنوان نتیجه به دست می‌آید در تنظیم قراردادی که مکتوب خواهد شد مورد توجه قرار می‌گیرد.»

پیش از این عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، نیز گفته بود که گزاره‌برگ ایران همان «سخنان مبسوط وزیر امور خارجه درباره تفاهم لوزان است و وزارت خارجه فعلاً بنای ارائه مکتوبی در این باره را ندارد، ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد.»

XS
SM
MD
LG