لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

اظهار نظرهای متناقض مقامات دولت درباره حذف یارانه نقدی


وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت ایران روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، ضمن تکذیب خبر حذف یارانه نقدی پنج گروه درآمدی در کشور، سخنان متفاوتی را درباره حذف یارانه افراد پردرآمد مطرح کردند.

در حالی که سخنگوی دولت تاکید کرد که یارانه «هیچ گروهی» حذف نشده است، به گفته وزیر اقتصاد، فرایند حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران آغاز شده، اما تعداد افراد حذف شده «قابل ملاحظه» نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با بیان این که یارانه «هیچ گروهی» حذف نشده است افزود: «خبر حذف ۵ گروه از یارانه‌‌بگیر‌ها کشف جدید برخی از رسانه‌ها بود.»

وی تاکید کرد که به دلیل تاخیر مجلس در ابلاغ قانون بودجه سال ۹۴، آئین‌نامه حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران هنوز به تصویب دولت ایران نرسیده است.

مجلس ایران پس از رفع ایرادهای شورای نگهبان به قانون بودجه سال ۹۴، تعیین مصداق خانوارهای پردرآمد برای قطع یارانه نقدی آنها را به دولت واگذار کرد تا بر اساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار، محل سکونت و میزان درآمد آنها تصمیم بگیرد.

با این حال خبرگزاری مهر روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، با اشاره به گزارش‌های میدانی اعلام کرده بود که یارانه نقدی پنج گروه درآمدی از جمله پزشکان، مالکان خودروهای گران‌‌قیمت لوکس، صاحبان صرافی‌ها، اعضای هیئت مدیره بانک‌ها و هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی حذف شده است.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران، روز سه‌شنبه ضمن تکذیب این خبر گفت که تعداد افراد حذف شده از فهرست دریافت یارانه نقدی «قابل ملاحظه» نیست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای طیب‌نیا در عین حال اعلام کرد که «فرایند» حذف افراد پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده است.

مقامات دولتی تاکنون سخنان متفاوتی را درباره نحوه شناسایی و حذف افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه نیستند، بیان کرده‌اند.

بیش از ۷۳ میلیون نفر از جمعیت ۷۷ میلیونی ایران برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند. این در حالی است که پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، اعلام کرده بود که ده میلیون نفر ثروتمند در ایران شناسایی شده‌اند.

طرح پرداخت یارانه‌ نقدی در ایران از دولت دوم محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در این مدت چگونگی اجرای آن به یکی از مهم‌‌ترین چالش‌های اقتصادی دولت تبدیل شده ‌است.

مقامات دولت حسن روحانی بار‌ها بر کسری بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی تاکید کرده‌اند، اما با این حال، پرداخت این یارانه‌ها همچنان ادامه دارد.

در همین حال، غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس، روز سه‌شنبه از کسری سالانه ۹ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی اضافه کرد: «پرداخت یارانه نقدی بیش از ظرفیت بودجه عمرانی کشور است. سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور بود، در حالی که ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد.»

آقای مصباحی مقدم درباره حذف یارانه پنج گروه درآمدی نیز گفت: «پنج دهک درست نیست، بلکه در قانون صحبت از پردرآمدها است و اگر خیلی اوج بگیرد، حداکثر سه دهک، ثروتمندترین خانوارها در کشور هستند.»

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، نیز از کسری ۱۶ هزار میلیارد تومانی تامین منابع درآمد یارانه‌ها در سال ۹۴ خبر داده بود.

XS
SM
MD
LG