لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

هشدار روحانی به «دلالان تحریم» در ایران: به فکر شغل دیگری باشید


رئیس جمهوری ایران با تاکید بر این که در صورت توافق نهایی با گروه ۵+۱ درباره برنامه اتمی ایران، «شرایط تولید» در کشور «بهتر خواهد شد»، به «دلالان تحریم» در ایران هشدار داد که «از هم اکنون به فکر شغل دیگری باشند».

در همین حال رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت که لغو «تحریم‌های ثانویه آمریکا و اروپا یک یا دو ماه» بعد از امضای توافق‌نامه بین ایران و گروه ۵+۱ طول می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، حسن روحانی، روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، در جمع گروهی از کارگرانتاکید کرد که «سازمان تحریم در حال فروریزی کامل است و کسی... نمی‌‌تواند فشار و تحریم بر ایران را در ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه دهد».

آقای روحانی تصریح کرد: «برخی تصور می‌کنند در ماجرای مذاکرات هسته‌ای، دولت تنها به دنبال این است که یک معضل و آن برنامه پرونده هسته‌ای را حل کند. در حالی که این نخستین گام برای حل معضلات اساسی است.»

وی تاکید کرد: «ما دنبال دو مسئله هستیم؛ اول رفع اتهامات به این معنا که می‌خواهیم ثابت کنیم که بدخواهان ما به جهانیان دروغ گفتند و دوم این که تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آنها را از بین ببریم.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیش از سخنان آقای روحانی، علی ربيعی، وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی ايران، نیز با بیان این که کارگران می‌دانند که تحریم‌ها «کاغذپاره» نیست افزود: «کارگران خواهان چرخش کارخانه‌ها و سانتریفیوژ‌ها همزمان با هم هستند.»

لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بلافاصله پس از توافق نهایی احتمالی با قدرت‌های جهانی، از تاکیدات اصلی رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران است.

اما آمریکا اعلام کرده که در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران لغو تحریم‌های تهران مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

در همین حال علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به ۲۴ تحریم آمریکا علیه ایران افزود که «تحریم‌های ثانویه که از مرزهای آمریکا عبور می‌کند فعلاً‌ متوقف می‌شود».

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای صالحی درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا نیز گفت: «قرار است اتحادیه اروپا این تحریم‌ها را لغو کند، اما این که کی، در حال رایزنی هستیم.»

به گفته آقای صالحی، پس از حصول توافق با گروه ۵+۱، ایران باید اقداماتی را «روی زمین» انجام دهد و طرف مقابل هم «یک سری اقدامات قانونی خود را روی کاغذ».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: «آن روزی که ما اقدامات‌مان را روی زمین و طرف مقابل روی کاغذ انجام داد تحریم‌های ثانویه آمریکا و اروپا لغو می‌شود و این یک یا دو ماه بعد از امضای توافق‌نامه طول می‌کشد.»

گفته‌های جدید آقای صالحی در حالی است که وی روز شنبه، پنجم اردیبهشت، گفته بود که اعضای گروه ۵+۱در آخرین دور از مذاکرات اتمی در وین پذیرفته‌‌اند به هنگام توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، کلیه تحریم‌ها لغو شود.

قرار است ایران و قدرت‌های جهانی در گروه موسوم به ۵+۱ تا هفته نخست تیرماه سال جاری، در پی تفاهم لوزان، به سند جامعه و فراگیر توافق نهایی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG