لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

ابراز امیدواری جان کری نسبت به حل بحران يمن از طریق مذاکره


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، روز شنبه دوم ماه مه نسبت به حل بحران يمن از طريق مذاکره ابراز اميدواری کرده است.

به گزارش وب سايت وزارت خارجه آمريکا، جان کری درجمع خبرنگاران در سريلانکا و در پاسخ به پرسش خبرنگار الجزيره در خصوص جنگ در يمن و از بين رفتن ساختار دولت در اين کشور، گفته است: در حال حاضر تضمينی در اين زمينه وجود ندارد، اما با اين حال اکنون نمی توان حکم قطعی داد که يمن چه خواهد شد، چرا که سخت مشغول کار و تلاش هستيم، در حال همکاری با سازمان ملل و دوستانمان درمنطقه به ويژه عربستان و امارات هستيم تا روندی مبتنی بر مذاکره از طريق سازمان ملل متحد دست يابيم که همه طرف های درگير را در چنين مذاکراتی مشارکت خواهد داد.

وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده است: اگر چنين (روند مذاکراتی) اتفاق بيفتد، آنگاه کاملا واضح است که (يمن) اين فرصت را خواهد داشت تا سرپا بايستد تا راهی برای مشارکت و حضور همه جريان های ذينفع در اين کشور ايجاد شود.

جان کری همچنين در ادامه گفته است: بسياری از کشورهای نيز تمايل خود را برای محقق شدن چنين راه حل سياسی ابراز کرده اند. ايران علنا اعلام کرده ست که از يک راه حل از طريق مذاکره حمايت می کند، چرا که به باور انها از طريق مذاکره می توان مساله يمن را حل کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پایان این کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات زیر نظر سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن هرچه زودتر اغاز شود.

این در حالی است که با تداوم درگیری در یمن و حملات هوایی عربستان و کشورهای متحد آن به مواضع شبه نظامیان حوثی، مردم این کشور با کمبود دارو و مواد غذایی روبه رو هستند.

در همين حال سازمان ملل متحد نسبت به کمبود دسترسی شهروندان يمنی به دارو، غدا و آب هشدار داده است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد جمعه درخواست روسيه برای توقف درگيری دريمن برای ارسال کمک های انساندوستانه را نپذيرفت.

از سوی دیگر حسين امير عبداللهيان، معاون آفريقا وزير امور خارجه ايران، روز شنبه ۱۲ ارديبهشت گفته است که جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد، «ديگران» با «اقدامات ماجراجويانه» امنيت يمن و منطقه را به بازی بگيرند.

به گزارش خبرگزاری «تسنيم» معاون وزير امور خارجه ايران، با بيان اينکه «امنيت يمن را امنيت منطقه و ايران می‌دانيم»، هشدار داد: «اجازه داده نخواهد شد ديگران امنيت مشترک ما را با اقدامات ماجراجويانه به بازی بگيرند.»

حسين امير عبداللهيان همچنين گفته است:«زمان برای اين اقدامات ماجراجويانه به پايان رسيده است و همه بايد به امنيت منطقه و ايفای نقش سازنده بيانديشند.»

از آغاز بحران در يمن کشورهای عرب منطقه، ايران را به حمايت تسليحاتی از شبه نظاميان شيعه حوثی متهم می کنند. ايران ضمن رد اين اتهام ، اقدام عربستان سعودی و کشورهای عرب منطقه در حمله هوايی به مواضع شبه نظاميان شيعه يمن را محکوم کرده است.

حوثی‌ها از سپتامبر پارسال توانستند کنترل صنعا، پايتخت يمن، را به دست بگيرند. به دنبال قدرت گرفتن حوثی‌ها، عبدربه منصور هادی ماه گذشته از صنعا به عدن گريخت. ولی با پيشروی حوثی‌ها مجبور شد بار ديگر فرار کند و اکنون در رياض پايتخت عربستان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG