لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۵

اوباما: کنار متحدان آمریکا در خلیج فارس برابر حمله خارجی می‌ایستیم


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه، ۲۴ اردیبهشت، پس از نشست مشترک با رهبران و نمايندگان شش کشور عضو شورای همکاری خليج فارس در کمپ ديويد در نشستی خبری گفت: «آمريکا در مقابل هر گونه حمله خارجی کنار متحدان عرب خود خواهد ايستاد.»

​آقای اوباما همچنين افزود هدف از همکاری‌های امنيتی با کشورهای عضو شورای همکاری خليج فارس، منزوی کردن ايران يا رويارويی با تهران نيست.

گفت‌وگوی نوشین حسینی با علیرضا نوری‌زاده درباره اظهارات اوباما پس از نشست کمپ دیوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:41 0:00
لینک مستقیم

به گزارش رویترز، آقای اوباما متعهد شد که آمریکا در صورت لزوم به کارگیری نیروی نظامی برای دفاع از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در نظر بگیرد و همینطور برای مقابله با «اقدامات بی‌ثبات کننده ایران» در منطقه به این کشورها کمک کند.

رویترز می‌افزاید باراک اوباما پیشنهاد معاهده دفاعی رسمی به این شش کشور ارائه نداد ولی از افزایش همکاری‌های نظامی با این کشورها، از جمله تقویت امنیت سایبری و دریایی خبر داد.

از مباحث اصلی بحث آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفت‌وگوهای هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران بود. این شش کشور عربی در بیانیه مشترک خود عنوان کردند، توافق جامع و قابل راستی‌آزمایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران که نگرانی‌های منطقه و بین‌المللی را در نظر بگیرد، به نفع امنیت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا خواهد بود.

همچنین در بيانيه مشترک پايانی نشست کمپ ديويد بر ادامه گفت‌وگوهای طرفين بر سر موضوعاتی چون بحران‌های سوريه و يمن و نيز مقابله با گروه حکومت اسلامی تاکيد شده است.

در آستانه نشست اعضای شورای همکاری خليج فارس با رئيس جمهور ايالات متحده، رهبران عربستان سعودی، بحرين و عمان به دلايل مختلفی اعلام کردند که در نشست کمپ ديويد حضور نخواهند داشت.

پیشتر عادل الجبير وزير خارجه عربستان گفته بود مباحث اجلاس رهبران کشورهای عربی خليج فارس و رييس جمهوری آمريکا که در پايان اين هفته در واشينگتن برگزار می‌شود، روی سياست‌های «تهاجمی» ايران در خاورميانه متمرکز خواهد بود.

XS
SM
MD
LG