لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

تحویل اس ۳۰۰ به ایران، از محورهای گفت‌وگوی کری و پوتین در مسکو


ورود جان کری به سوچی. ۱۲ مه ۲۰۱۵
ورود جان کری به سوچی. ۱۲ مه ۲۰۱۵

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، قرار است روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مسکو موضوعات مختلف و از جمله مسئله مذاکرات هسته‌ای با ایران و موضوع تحویل پدافند هوایی اس ۳۰۰ به ایران را با او به بحث بگذارد.

این بلندپایه‌ترین سفر یک مقام آمریکایی به روسیه از زمان دیدار کری از مسکو در مه ۲۰۱۳ و همچنین نخستین دیدار جان کری از روسیه پس از شروع بحران اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری روز سه‌شنبه پیش از سفر خود به مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در شهر سوچی روسیه دیدار داشت.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در دیدارش با پوتین از او بخواهد تا از تحویل سامانه پیشرفته دفاع موشکی، اس ۳۰۰، به ایران صرف‌نظر کند.

ولادیمیر پوتین به تازگی تصمیم گرفت تا ممنوعیت تحویل این سامانه پیشرفته روسی به ایران را لغو کند، سامانه‌ای که دسترسی ایران به آن حمله هوایی به سایت‌های نظامی و هسته‌ای ایران را دشوارتر ساخته و می‌تواند بر معادلات منطقه تأثیر بگذارد.

جان کری همچنین قصد دارد در دیدارش با پوتین آخرین تحولات مذاکره هسته‌ای با ایران و گفت‌وگوهایش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، که در نیویورک انجام شده را به اطلاع پوتین برساند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در باره مذاکرات هسته‌ای ایران و قصد کری برای گفت‌وگو در این باره با پوتین به خبرگزاری فرانسه گفت که «اکنون که به پایان بازی نزدیک می‌شویم مهم است که در این خصوص کاملاً هم‌جهت بمانیم، چرا که این تا به‌ حال مؤثرترین روش بوده‌ است.»

اما گزارش خبرگزاری‌ها حاکی است که بخش مهم‌تر گفت‌وگوهای کری و پوتین در مسکو متوجه بحران اوکراین خواهد بود و کری قرار است پوتین را به اجرای تمام و کمال آتش‌بس متزلزل اوکراین ترغیب کند.

مناسبات میان مسکو و واشینگتن پس از آن‌ که روسیه اوایل ۲۰۱۴ به تحرکات جدایی‌طلبانه در اوکراین دامن زده و شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین را به تصرف خود درآورد رو به وخامت گذاشت.

اما یک سال پس از آغاز این تنش‌ها، هم‌اینک نشانه‌هایی از تمایل غرب و روسیه به تنش‌زدایی در روابط فی‌مابین دیده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، شمار زیادی از مسائل جهانی وجود دارد که واشینگتن خواهان تعامل و همکاری با مسکو در خصوص آنها است، ازجمله تهدید شبه‌نظامیان اسلام‌گرا در عراق، و جنگ داخلی سوریه و مسئله براندازی رژیم بشار اسد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی که همراه جان کری به روسیه سفر می‌کند با اشاره به روسیه به خبرنگاران گفته‌ است که «کارهای زیادی داریم که اگر تمایل وجود داشته باشد می‌توانیم در زمینه آنها همکاری داشته باشیم».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، سفر کری به مسکو را «فوق‌العاده مثبت» ارزیابی کرد و گفت که گفت‌وگوهای کری و پوتین قرار است موضوعات مختلف زیادی را پوشش دهد.

XS
SM
MD
LG