لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

انصراف مشایی و بقایی از شکایت علیه احمد توکلی در اولین جلسه دادگاه


احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس
احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس

بر اساس گزارش‌ها، دادگاه احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس، برای رسیدگی به ۹ شکایت، صبح روز یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت، در شعبه ۷۸ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جلسه بعدی دادگاه آقای توکلی یک‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

به گفته این خبرگزاری، در جلسه روز یک‌شنبه دادگاه، حمید بقایی، اسفندیار رحیم مشایی و علی‌اکبر جوانفکر از مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، از شکایت خود علیه آقای توکلی صرف نظر کردند.

آقای توکلی روز ۲۲ اردیبهشت ماه گفته بود که برای ۳۷ مورد از ۵۴ مورد شکایت مطرح شده علیه او در طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ قرار منع تعقیب صادر شده و ۹ پرونده یک‌شنبه تعیین تکلیف می‌شود.

به گفته آقای توکلی چند پرونده شکایت نیز در مرحله بازپرسی مفتوح است.

وی از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و شماری از مقام‌های دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، از جمله محمدرضا رحیمی، اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی و علی‌اکبر جوانفکر به عنوان شاکیان خود نام برده بود.

احمد توکلی به همراه الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس، بارها از محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی نژاد در دولت دهم، به عنوان «سرحلقه» اختلاس از بیمه ایران نام برده‌است.

آقای توکلی همچنین محمدرضا رحیمی را به «جعل» مدرک دکترا متهم کرده بود.

محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد با رای شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور به پنج سال و ۹۱ روز حبس، پرداخت دو میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رد مال و یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده و براساس گزارش‌ها در حال سپری کردن محکومیت خود است.

آقای توکلی همچنین خبر داده بود که دادستان تهران نیز با استناد به مطالب منتشر شده در وب‌سایت «الف» با اتهام‌هایی چون «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی»، «نشر مطالب خلاف واقع» و «اهانت به مقامات» از او شکایت کرده‌است.

به گفته آقای توکلی، این شکایت به دلیل انتشار نظرات خوانندگان وب‌سایت «الف» در انتقاد از قوه قضائیه، دولت پیشین ایران و نمایندگان مجلس انجام شده‌است.

احمد توکلی، صاحب امتیاز و مدیرمسئول وب‌سایت الف است.

رضا صالحی امیری، گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت ورزش و جوانان و رئیس کتابخانه ملی نیز از دیگر شاکیان آقای توکلی است.

بر پایه گزارش‌ها، این شکایت به دلیل نامه‌ای است که آقای توکلی در زمان بررسی صلاحیت رضا صالحی امیری، به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان منتشر کرده بود.

آقای توکلی در این نامه از رضا صالحی امیری به عنوان «یک فرد اطلاعاتی با سوابق لااقل مسئله‌دار» نام برده بود.

XS
SM
MD
LG