لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

توکلی: وزارت خارجه سفر اردوغان به ایران را به تعويق بيندازد


احمد توکلی، از نمايندگان اصولگرای مجلس، از وزارت خارجه ايران خواست که سفر رجب طيب اردوغان، رئيس جمهور ترکيه به ايران را در واکنش به سخنان روز پنج شنبه او به «تعويق» بيندازد.

آقای اردوغان روز پنج شنبه، ۶ فروردين، با متهم کردن ايران به تلاش برای تسلط بر خاورميانه، گفته بود که اين کار جمهوری اسلامی، ترکيه، عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس را «به ستوه» آورده است.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، آقای توکلی روزجمعه، هفتم بهمن، اين سخنان آقای اردوغان را «بی پايه و اساس» خواند.

وی اضافه کرد:«وقتی رئيس‌جمهور يک کشور آن ‌قدر برای کشور همسايه خود احترام قائل نيست که در آغاز سفرش ... اقدام به دخالت می‌کند، لازم نيست ما نسبت به ايجاد روابط با اين کشور اشتياق نشان دهيم.»

ساعاتی پيش از اين سخنان ، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در واکنش به سخنان آقای اردوغان گفته بود:«کسانی که با اشتباهات استراتژيک و سياست‌های بلند پروازانه خود، خسارات جبران‌ناپذيری به بار آورده‌اند، بهتر است با اتخاذ سياست‌های مسئولانه از ظرفيت‌های موجود جهت ايجاد آرامش و همگرايی در منطقه استفاده کنند».

آقای توکلی اما اين موضع گيری وزير خارجه ايران را «کافی » ندانست و گفت که اين وزارتخانه بايد «قاطع ‌تر از اين موضع بگيرد.»

پيش از اين محمود واعظی، وزير ارتباطات ايران، خبر داده بود که رئيس جمهوری ترکيه نيمه دوم فرودين ماه سال ۹۴ به ايران سفر خواهد کرد.

در همين حال خبرگزاری دولتی ايرنا روز جمعه به نقل از رسانه‌های ترکيه خبر داد که برنامه سفر آقای اردوغان با وجود سخنان روز پنج شنبه او درباره ايران تغيير نکرده است.

به گزارش اين خبرگزاری، ابراهيم کالين، سخنگوی رياست جمهوری ترکيه، اعلام کرد که « تحولات اخير در يمن اهميت سفر اردوغان به ايران را نشان می‌دهد.»

آنکارا و تهران بر سر بحران‌های حال حاضر منطقه،از جمله جنگ داخلی سوريه، با يکديگر اختلاف نظری فاحش دارند.

ترکيه از مهم ‌ترين مخالفان بشار اسد به شمار می ‌رود در حالی که ايران از مهم‌ ترين هم ‌پيمانان حکومت آن کشور است.

مولود چاووش‌اغلو، وزير خارجه ترکيه در آذر ماه سال ۹۳ به ايران سفر کرده بود.

حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، در ديدار با آقای چاووش‌ اغلو خواستار پيش گرفتن «اهدافی مشترک» ميان تهران و آنکارا در «زمينه مسائل منطقه‌ای» شده بود.

وزير خارجه ترکيه نيز به سفر پيش‌روی آقای اردوغان به ايران اشاره کرده و ابراز اميدواری کرده بود که دومين نشست شورای عالی راهبردی دو کشور در اين سفر برگزار شود تا زمينه‌های لازم برای اجرايی و عملياتی شدن «اهداف تعيين شده» را فراهم کند.

XS
SM
MD
LG