لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

نگرانی نسبت به گروه حکومت اسلامی، محور گفت‌وگوی ایران با طالبان


یکی از جنگجویان داعش
یکی از جنگجویان داعش

وحید مژده، از دیپلمات‌های پیشین طالبان، خبر داد که هیئت سیاسی این گروه در سفر چند روز پیش خود به تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی دربارهٔ نگرانی ایران از فعالیت‌های گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) در مرزهای شرقی ایران گفت‌وگو کرده‌است.

وی در مصاحبه‌ای با شماره روز یکشنبه سوم خرداد روزنامه شرق، با اشاره به گزارش‌ها دربارهٔ «آغاز فعالیت» گروه داعش در بعضی از مناطق افغانستان گفت که «ایران نگران است که مبادا در مرزهای شرقی‌اش با همان مسائلی مواجه شود که در مرزهای غربی، به ویژه با عراق، با آن مواجه است.»

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران روز سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت، از سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران و دیدار این هیئت با مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

هر چند سخنگوی دولت و سخنگوی وزارت خارجه ایران از سفر این هیئت ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی «امارت اسلامی» افغانستان، تأکید کرده که سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران «دیداری معمول» بوده که در چارچوب سفرهای این گروه به کشورهای مختلف صورت گرفته‌است.

در همین حال به گفته وحید مژده، مقامات ایرانی در سفر این هیئت «می‌خواستند از طالبان بشنوند» که گزارش‌ها دربارهٔ فعالیت گروه حکومت اسلامی «به ویژه در شرق افغانستان» و همچنین گزارش‌ها دربارهٔ «برخورد نظامی میان طالبان و داعش در این مناطق تا چه حد درست و این خطر چقدر جدی است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:23 0:00
لینک مستقیم

پیش از این، گزارش‌هایی دربارهٔ درگیری نیروهای گروه حکومت اسلامی با گروه طالبان در افغانستان منتشر شده‌است.

از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا در ایران، در دی ماه ۹۳ خبر داده بود که در درگیری میان نیروهای داعش و طالبان در شهرستان‌های «سنگین» و «کجکی» استان هلمند در جنوب افغانستان ۵۰ تن از نیروهای دو طرف کشته شده‌اند.

گفته‌های آقای مژده دربارهٔ نگرانی ایران از فعالیت گروه حکومت اسلامی در افغانستان درحالی بیان می‌شود که احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران، روز یکشنبه گفت: «امروز جای پای داعش را در افغانستان و پاکستان می‌بینیم و آنها دارند خودشان را آماده می‌کنند.»

وحید مژده در بخش دیگری از مصاحبه خود با روزنامه شرق گفت که گروه طالبان نگران «انگیزه‌هایی» است که ممکن است موجب قدرت گرفتن داعش در افغانستان شود.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده دربارهٔ کشته شدن تعدادی از اتباع افغان در سوریه و در حمایت از حکومت بشار اسد، افزود: «شایعاتی هم دربارهٔ فرستاده شدن تعدادی از این افراد به یمن به گوش می‌رسد.»

به گفته آقای مژده، گروه طالبان نگران است که این گونه اقدامات باعث تحریک «احساسات مذهبی» در افغانستان شود و فرصت مناسبی را برای «سربازگیری» گروه داعش فراهم آورد.

در سال گذشته گزارش‌هایی دربارهٔ کشته شدن تعدادی از اتباع افغان و پاکستانی ساکن ایران در سوریه منتشر شده‌است.

از جمله در اسفند۹۳ جنازه ده نفر از نیروهای افغانِ کشته شده در جنگ داخلی سوریه، در شهرهای مشهد و قم تشییع و به خاک سپرده شد.

در همین حال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نیز جنازه ۱۲ تبعه پاکستان که در سوریه کشته شده بودند، در شهر قم تشییع شد.

پیش از این روزنامه «وال استریت جورنال» خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۳، این گزارش را رد کرد.

XS
SM
MD
LG