لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

مرز دريايی ۴۵۰ کيلومتری میان ایران و عمان مشخص شد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

گزارش‌ها حاکی است پس از حدود ۱۰ دور مذاکرات کارشناسی و حقوقی و برای نخستين بار پس از انقلاب ايران، تهران و مسقط موافقتنامه‌ای امضا کرده و مرز دريايی دو طرف را مشخص کردند.

مرز دريايی ايران و عمان به طول تقريبا ۴۵۰ کيلومتر، طولانی‌ترين مرز دريايی ايران با کشورهای حاشيه خليج فارس و دريای عمان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، اين توافق روز پنجم خرداد در مسقط پايتخت عمان و با حضور محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران و «حمودبن فيصل البوسعيدی»، وزير کشور عمان امضا شد.

گفت‌وگوی حسین قویمی با مهرداد خوانساری، دیپلمات پیشین، درباره تحدید مرز دریایی ایران و عمان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:56 0:00
لینک مستقیم

در گزارش‌هايی که از سوی رسانه‌های ايران منتشر شده، به جزييات اين توافق و اين که مرز درخواستی دو کشور چقدر بوده، اشاره‌ای نشده است.

هيات وزيران ايران سال گذشته در مصوبه‌ای از وزارت خارجه خواسته بود نسبت به تحديد مرز آبی ميان ايران و عمان اقدام کند.

مرزهای دریایی ايران در جنوب

بيشتر مرزهای دریایی ايران در خليج فارس، مربوط به توافق‌نامه‌هايی است که پيش از انقلاب امضا شده‌اند.

نخستين توافق‌نامه تحديد مرز آبی ميان ايران و عربستان سعودی در دوم آبان ماه ۱۳۴۷ امضا شد و دو طرف موافقت‌نامه‌ای جهت تعيين حاکميت دو جزيره فارسی و العربی و همچنين تحديد حدود فلات قاره بين ايران و عربستان سعودی امضا کردند.

موافقت‌نامه تحديد حدود فلات قاره بين ايران و بحرين هم در تاريخ ۲۷ خرداد ۱۳۵۰‌ بين نمايندگان ايران و بحرين در منامه امضا شده است. ايران همچنين با قطر توافق‌نامه مرزهای دریایی امضا کرده است.

ايران با امارات متحده عربی و همچنين با کويت، هنوز توافقی برای تحديد مرزهای دریایی امضا نکرده‌ است. مسئله مرزهای دریایی پيش از اين ميان ايران و امارات متحده عربی – به ويژه بر سر سه جزيره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی – مورد اختلاف بوده است.

XS
SM
MD
LG