لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

دفتر احمدی‌نژاد گفته ظریف درباره مصاحبه با دانشمندان اتمی را کذب خواند


دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه، پنجم خرداد، منتشر شد گفته‌های محمدجواد ظریف مبنی بر مصاحبه ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران در دولت سابق را «کذب محض» خواند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی، روز دوشنبه، چهارم خرداد، گفته بود که در دولت سابق ایران، مأموران آژانس برای به گفته او «حل ادعاها و بهانه‌ها» با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس در واکنش به این سخنان، دفتر محمود احمدی‌نژاد روز سه‌شنبه اعلام کرد که «به عنوان یک سیاست قطعی» در دولت‌های نهم و دهم «هر گونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین‌المللی خارجی دیگر» با دانشمندان هسته‌‌ای ایران «به صراحت و به صورت رسمی و علنی» توسط رئیس دولت «ممنوع» اعلام شده بود.

انتشار این اطلاعیه از دفتر آقای احمدی‌نژاد در حالی است که پس از ترور تعدادی از «دانشمندان هسته‌‌ای» ایران در سال‌های گذشته، برخی از شخصیت‌های اصولگرا اعلام کردند که اطلاعات این دانشمندان از طریق مصاحبه‌های آنان در اختیار سرویس‌های جاسوسی غربی قرار گرفته است.

از جمله رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز ۲۷ اردیبهشت در مصاحبه با وب‌سایت دانا گفته بود: «شهادت دانشمندان هسته‌ای ما نیز ناشی از همین مصاحبه‌هایی بود که در قالب پادمان‌ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت.»

همچنین به گزارش وب‌سایت تابناک، مهدی محمدی، از همکاران رسانه‌‌ای تیم سابق هسته‌ای، در مناظره‌ای در تلویزیون ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «منبع اطلاعاتی» دانسته که به ترور مجید شهریاری، از دانشمندان هسته‌ای ایران، منجر شد.

خبرگزاری مهر نیز روز یک‌شنبه، ۲۵ دی۹۰، نوشته بود که مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت نطنز، مدتی پیش از ترور شدن با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «ملاقات» داشته است.

با این حال فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد، خبرهای منتشره درباره مصاحبه مجید شهریاری با بازرسان آژانس را تکذیب کرده است.

در همین حال روزنامه شرق در شماره روز سه‌شنبه، پنجم خرداد، در گزارشی نوشت که سابقه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران به دوران ریاست علی لاریجانی بر مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گردد.

پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری در سال ۸۴، علی لاریجانی، رئیس شورای عالی امنیت ملی و سرپرست تیم مذاکره ایران شد.

آقای لاریجانی ۲۰ بهمن ٨٦ در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته بود: «در پروتكل الحاقی تعريف شده است كه هر وقت بازرسان آژانس اراده كنند با هر كسی كه بخواهند می‌‌توانند مصاحبه كنند، اما من اينجا چنين اجازه‌ای را در مداليته نمی‌دهم، بلكه برای حل آن مسئله از آنها توضيح می‌خواهم و بعد از بررسی و در صورت تمايل اجازه می‌‌دهم.»

روزنامه شرق در گزارش خود همچنین نوشته است که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان ٨٦ بر مصاحبه با «افراد» تأکید و اعلام شده [سطر اول، بند ۴۲] که «ایران دسترسی کافی به افراد را فراهم ساخته است».

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی در اسفند ٨٦ نیز تاکید کرده که ایران «دسترسی آژانس به افراد درخواست ‌شده را فراهم کرده است».

XS
SM
MD
LG