لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۶

انتقاد پنتاگون از انتخاب اسم رمز «لبیک یا حسین» در عملیات رمادی


یکی از افراد گروه شیعی «بسیج مردمی» در عراق در منطقه‌ای که از داعش بازپس گرفته شده‌است
یکی از افراد گروه شیعی «بسیج مردمی» در عراق در منطقه‌ای که از داعش بازپس گرفته شده‌است

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه پنجم خرداد از تصمیم شبه‌نظامیان شیعه عراقی در انتخاب اسم رمز «لبیک یا حسین» برای عملیات‌ خود برای بازپس‌گیری شهر رمادی از گروه خلافت اسلامی انتقاد کرد.

شهر رمادی و استان انبار عمدتا سنی‌نشین است و بیم آن می‌رود که نقش عمده شبه نظامیان شیعه در عملیات پس گرفتن آن و اجرای این عملیات با عنوان «لبیک یا حسین» به اختلافات فرقه‌ای هرچه بیشتر دامن زند.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه به نقل از یکی از سخنگویان شبه‌نظامیان «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) عراق گزارش داده بود که عملیات جدید این گروه علیه گروه «حکومت اسلامی» با اسم رمز «لبیک یاحسین» انجام می‌شود.

استیون وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، با اشاره به این اسم رمز گفت که این اسم رمز «علناً‌ فرقه‌ای» است و «غیرسازنده است».

وی افزود: «به نظرم اثر خوبی ندارد و ما همیشه گفته‌ایم که کلید موفقیت و کلید بیرون راندن داعش از عراق یکپارچگی عراقی‌ها است».

آقای وارن اظهار داشت: این یکپارچگی مستلزم آن است که «عراقی‌ها حول محور مقابله با تهدید مشترک گردهم بیایند و برای بیرون راندن داعش از عراق تلاش کنند».

مقام‌های عراقی می‌گویند که هم‌اکنون حدود چهار هزار شبه‌نظامی شیعه به سمت حومه شمالی رمادی در حال حرکت هستند که این نخستین گام در جهت عملیات بازپس‌گیری این شهر به‌شمار می‌رود.

نیروهای شیعه در این عملیات به ارتش عراق و هم‌چنین افراد مسلح قبایل سنی همسو با دولت عراق کمک می‌کنند.

رمادی مرکز استان انبار، بزرگ‌ترین استان عراق است و گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) موفق شد این شهر را روز ۲۷ اردیبهشت به تصرف خود درآورد.

دولت عراق اعلام کرده‌است که عملیات بازپس‌گیری شهر رمادی از دست داعش را آغاز کرده و ارتش عراق به تقویت قوای خود در سه جبهه اطراف این شهر پرداخته است.

استیون وارن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز تایید کرده‌ که ارتش عراق عملیات شناسایی و امنیتی لازم برای حمله به رمادی را آغاز کرده‌است.

وی همچنین با اشاره به چند برابر بودن شمار سربازان عراقی نسبت به افراد داعش در رمادی، گفت عوامل زیادی سبب عقب نشینی ارتش عراق شد که از جمله «روحیه بد سربازان و مشکلات در ساختارفرماندهی آن» است.

تاکید اوباما بر بازنگری نیروی نظامی جهت مقابله با داعش در عراق

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده خواهان پشتیبانی از دولت عراق برای جنگ علیه گروه موسوم به حکومت اسلامی است و افزود برای این کار، لازم است که آمریکا و هم‌پیمانانش نیروی نظامی خود در منطقه را به طور موثرتری به‌کار بگیرند.

این اظهارات باراک اوباما دو روز پس از آن بیان می‌شود که اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، با انتقاد از نیروهای ارتش عراق گفت که نظامیان عراقی در دفاع از شهر رمادی میلی برای مبارزه نداشتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، باراک اوباما در سخنان روز سه‌شنبه خود به پرسش مطرح شده در مورد این اظهارات اشتون کارتر پاسخی نداد اما گفت چالشی که گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه به‌وجود آورده و هم‌چنین وضعیت لیبی باعث شده‌است که پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تمرکز خود را به جنوب و شرق معطوف کند.

رییس جمهوری آمریکا توضیح داد که این تغییر تمرکز «به معنی افزودن ظرفیت دفاعی در مشارکت با کشورهایی چون عراق و کشورهای مایل به همکاری با آمریکا در منطقه [خلیج فارس] و هم‌چنین کشورهای اتحادیه آفریقا است».

آقای اوباما افزود: «معنی دیگر آن این است که باید برای رویارویی با این چالش، بر روی شیوه به‌کارگیری و آرایش نظامی نیروها و ادوات خود فکر بیشتری بکنیم».

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که ایالات متحده و هم‌پیمانانش طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ حمله هوایی علیه مواضع داعش انجام داده‌اند.

دوازده مورد از این حمله‌ها در نزدیکی شهرهای بیجی، فلوجه، هیت، موصل، سنجار، و تلعفر در عراق بوده و هفت مورد دیگر علیه مواضع داعش در سوریه انجام شده‌است.

XS
SM
MD
LG