لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

انتقاد در مجلس و قوه قضاییه از توهین به گروه مذاکره ایران


رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس ایران روز چهارشنبه از «توهین» به تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران و «خائن» خوانده شدن این تیم توسط منتقدان و همچنین انتشار متن مذاکرات غیرعلنی مجلس انتقاد کردند.

در همین حال، به گفته خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرار است دو تجمع «بزرگ» با سخنرانی منتقدان مذاکره با غرب در روزهای پنج‌شنبه و شنبه در دو شهر مشهد و قم برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس ایران، شامگاه چهارشنبه، ششم خرداد، در یک برنامه تلویزیونی گفت: «واژه دلواپسی نباید به حدی غلیظ شود که مذاکره‌کنندگان خائن قلمداد شوند.»

وی اضافه کرد: «دشمن حیله‌گر است و همه باید دلواپس باشیم و خود ظریف نیز به این معنا دلواپس است، اما دلواپسی به این معنا که عده‌ای به دنبال فروش ممکلت هستند، ظلم است.»

ساعاتی پیش از این سخنان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار برخورد محترمانه نمایندگان مجلس با وزرا به خصوص در کمیسیون‌های مجلس شده و گفته بود: «نه نمایندگان باید نگاه تحقیرآمیز و همراه با اهانت داشته باشند و نه دولت و وزرا، نگاه سلطنت‌مآبانه.»

در همین حال رسانه‌های ایران از «درگیری لفظی» مهدی کوچک‌‌‌زاده، نماینده تهران در مجلس، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پایان جلسه غیرعلنی روز یک‌‌شنبه، سوم خرداد، مجلس خبر داده بودند و فیلم این درگیری نیز منتشر شده است.

بر اساس این فیلم، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با مهدی کوچک‌زاده نسبت به «خائن» خوانده شدن از سوی نمایندگان مخالفش معترض است.

در همین حال پس از اظهارات متفاوت جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، و عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، درباره مطالب مطرح شده در این جلسه، حمید رسایی، نماینده تهران در مجلس، بخشی از متن سخنرانی آقای عراقچی در جلسه غیر‌علنی مجلس را منتشر کرد.

بر پایه گزارش‌ها، پیش از این نیز جلسه روز یک‌‌شنبه، ۱۶ فروردین، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «درگیری لفظی» بین محمدجواد ظریف و جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، انجامیده بود.

رئیس قوه قضائیه ایران نیز روز چهارشنبه در این باره گفت: «توهين به تيم مذاكره كننده و يا انتشار مذاکرات غیرعلنی مجلس با تیم مذاکره کننده هیچ کمکی به روند مذاکرات نمی‌کند و وجهی ندارد و امیدواریم توصیه‌های مشفقانه در خصوص حمایت از مذاکرات و همدلی در این زمینه مورد پذیرش واقع شود.»

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق آملی لاریجانی در سخنان خود تاکید کرد: «مجلس در مقام نظارت بر خطوط قرمز مذاکرات باید تلاش کند، اما باید تیم مذاکره‌کننده را تضعیف نکنیم، چرا که مصالح ملی بر هر چیزی مقدم است.»

گفته‌های رئیس قوه قضائیه و نایب رئیس مجلس ایران در حالی بیان می‌شود که قرار است عصر پنج‌شنبه تجمعی در مشهد با عنوان «اجازه نمی‌دهیم» درباره مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱برگزار شود.

مهرداد بذرپاش، عضو جبهه پایداری در مجلس، و سعید قاسمی، از فرماندهان سابق جنگ ایران و عراق، از جمله سخنرانان این تجمع هستند.

به گزارش وب‌سایت «دانا»، برگزارکنندگان این تجمع اعلام کرده‌اند که عنوان «اجازه نمی‌دهیم» را از سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره اجازه ندادن برای بازرسی از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران استخراج کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌‌محمد گلستانی‌‌فر، فرماندار مشهد، روز پنج‌شنبه گفت که مجوز برگزاری این تجمع صادر شده است.

این در حالی است که وی شامگاه چهارشنبه خبر داده بود که برای برگزاری این تجمع مجوزی درخواست نشده است.

به گفته خبرگزاری تسنیم، همچنین قرار است روز شنبه، ۹ خرداد، تجمع «عظیم» اساتید و طلاب حوزه علمیه قم در حمایت از سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره مذاکرات اتمی ایران و گروه ۵+۱ برگزار شود.

بر اساس این گزارش، غلامعلی حداد عادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس، از جمله سخنرانان این تجمع است.

XS
SM
MD
LG