لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

خامنه‌ای: سریال‌های دیگری نظیر حقوق بشر در انتظار ایران است


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در یک سخنرانی تاکید کرد که مسئله غرب و آمریکا با ایران به برنامه هسته‌ای ایران محدود نمی‌شود و به گفته او غیر از مسئله هسته‌ای «سریال‌های دیگری نظیر حقوق بشر» نیز در انتظار جمهوری اسلامی است.

به گزارش وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز چهارشنبه، ششم خرداد، در جمع نمایندگان مجلس ایران همچنین با تاکید بر این که مواضعش در مورد مذاکرات اتمی و مسئله هسته‌ای همان مطالبی است که «علنا» اظهار کرده، خواستار آن شد که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران بر این «مواضع پافشاری کنند».

وی گفت: «در چارچوب مسائلی که با آمریکا، غرب و صهیونیسم داریم، غیر از موضوع هسته‌ای، مسائل پی‌درپی دیگری همچون حقوق بشر را نیز پیش‌بینی می‌کنیم.»

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «اما اگر بر توان داخلی متمرکز شویم و مشکلات داخلی را حل کنیم، حل این مسائل نیز آسان خواهد شد.»

پیش از این نیز برخی از نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده‌اند که در صورت توافق نهایی درباره برنامه اتمی ایران باز هم آمریکا دست از «دشمنی» با جمهوری اسلامی برنخواهد داشت و موضوعات دیگری مانند حقوق بشر را مطرح خواهد کرد.

از جمله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، در خطبه‌های نماز جمعه اول خرداد گفت که «خیلی خامی می‌خواهد که فکر کنیم که آنها تحریم‌ها را برمی‌دارند و اقتصاد فعال می‌شود... چرا که مسئله این است که آمریکا می‌خواهد سلطه زمان شاه را ده برابر و صد برابر در این کشور پیاده کند».

«برخی مطالب» درباره مذاکرات اتمی «خصوصی و غیرعلنی گفته شده»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «مواضع ما در مسائل هسته‌ای همان مطالبی است که علناً برای مردم بیان کرده‌ایم و همین مطالب به صورت شفاهی و کتبی دقیقاً به مسئولین نیز گفته شده است.»

آقای خامنه‌ای در عین حال اضافه کرد: «البته برخی مطالب هم برای تاکید و تبیین مواضع اصولی، خصوصی و غیرعلنی نیز گفته شده است.»

رهبر جمهوری اسلامی در آخرین اظهارات خود درباره پرونده اتمی ایران در روز ۳۰ اردیبهشت تأکید کرده بود که ایران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجویی از دانشمندان هسته‌ای» خود را نخواهد داد.

در همین حال موضوع پذیرفتن پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به ان‌‌پی‌‌تی و همچنین دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز نظامی ایران در روزهای گذشته موضوع بحث بین تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، مقامات نظامی و برخی از نمایندگان مجلس بوده است.

اعضای تیم مذاکره ‌ایران از «دسترسی مدیریت شده» به مراکز نظامی ایران بر اساس پروتکل الحاقی سخن گفته و اعلام کرده‌اند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌‌برداری محیطی» است.

با این حال، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز جمعه، ۱ خرداد، بازرسی «تحت هر عنوانی» و حتی با «فاصله» از مراکز نظامی ایران را «در حکم جاسوسی» دانست.

همچنین در حالی که عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره ایران، از احتمال منتفی شدن توافق با گروه ۵+۱ در صورت پذیرفته نشدن پروتکل الحاقی سخن گفته، علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، تاکید کرده که حتی در صورت تصویب پروتکل الحاقی در مجلس ایران، بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای از اجرای این پروتکل «مستثنی» خواهد شد.

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره اعلام مواضعش به صورت علنی در حالی است که برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران پیش از این بارها مطالبی را به نقل از آقای خامنه‌ای درباره مذاکرات اتمی ایران با گروه ۵+۱ مطرح کرده‌اند که این اظهارات از سوی دفتر رهبر جمهوری اسلامی تکذیب نشده است.

از جمله جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در دی‌ماه ۹۲ از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با توافق ایران و گروه ۵+۱ در ژنو خبر داده و به نقل از آقای خامنه‌ای گفت: «من فقیه هستم و سه بار این متن را خوانده‌ام و از آن تثبیت حق غنی‌سازی هسته‌‌ای به دست نمی‌آید.»

«تحریم‌ها نیز بر این کمبود منابع تأثیرگذار بوده»

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «دوستان دولت در خصوص تقویت تولید مکرر می‌گویند ما دچار کمبود منابع هستیم. بنده هم این موضوع را می‌دانم و تحریم‌ها نیز بر این کمبود منابع تأثیرگذار بوده است، اما در چنین شرایطی آیا نباید دنبال راه علاج بود؟»

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «هسته‌ای الان به‌ صورت گره درآمده است، غیر از هسته‌ای هم مسائل دیگری هست که اگر داخل را تقویت کنیم حل خواهد شد.»

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۹ اردیبهشت، با اذعان به این که تحریم‌های غرب باعث «بروز مشکلات» در کشور شده است گفته بود که «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست».

یک روز پیش از این سخنان رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، حل «معضل» پرونده هسته‌ای ایران را «نخستین گام برای حل معضلات اساسی» در کشور ذکر کرده بود.

در همین حال لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بلافاصله پس از توافق نهایی احتمالی با قدرت‌های جهانی، از تاکیدات اصلی رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران است.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برخورد محترمانه نمایندگان مجلس با وزرا به خصوص در کمیسیون‌های مجلس شد و افزود: «نه نمایندگان باید نگاه تحقیرآمیز و همراه با اهانت داشته باشند و نه دولت و وزرا، نگاه سلطنت‌مآبانه. در همه مراحل باید ادب رعایت شود.»

وی تاکید کرد: «تعامل با سوء ظن و بنا را بر سازش، خیانت و سوءاستفاده طرف مقابل گذاشتن، به وجود نخواهد آمد، ضمن آن که حسن ظن به معنای خوش‌باوری و فریب خوردن نیز نیست.»

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که رسانه‌های ایران از «درگیری لفظی» مهدی کوچک‌‌زاده، نماینده تهران در مجلس، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پایان جلسه غیرعلنی روز یک‌شنبه، سوم خرداد، مجلس خبر داده بودند و فیلم این درگیری نیز منتشر شده است.

بر اساس این فیلم، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با مهدی کوچک‌زاده نسبت به «خائن» خوانده شدن از سوی نمایندگان مخالفش معترض است.

بر پایه گزارش‌ها، پیش از این نیز، جلسه روز یک‌شنبه، ۱۶ فروردین، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به «درگیری لفظی» بین محمدجواد ظریف و جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مشهد، انجامیده بود.

XS
SM
MD
LG