لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

اشتاینیتز: توافق با ایران بدون اجازه بازرسی از مراکز نظامی یک نیرنگ است


یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل

به گزارش رادیو اسرائیل، یووال اشتاینیتز، یکی از وزیران دولت نتانیاهو که مأمور پیگیری «پرونده اتمی ایران» است، شنبه نهم خرداد، گفت خودداری ایران از دادن اجازه بازرسی از «اماکن نظامی مشکوک» این کشور، بند نظارت در پروتکل الحاقی را «بی‌ارزش» می‌کند.

به گفته اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل، اگر ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از «اماکن مشکوک» در ایران را نداشته باشند، با ایران نه یک توافق بلکه یک «فریب و نیرنگ» بدست آمده‌است.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دو هفته پیش گفت با بازرسی از سایر اماکن ایران و مصاحبه با کارشناسان هسته‌ای کشورش مخالف است و «چنین اجازه‌ای را نخواهد داد».

در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی وارد آخرین ماه خود شده‌است، اسرائیل که از سال‌های دور نسبت به «خطرات دستیابی ایران به بمب هسته‌ای» احساس «خطر حیاتی» کرده، گفته‌است که این آخرین هفته‌های سرنوشت‌ساز در مذاکرات اتمی را از نزدیک و با حساسیت زیاد پیگیری می‌کند.

با آغاز شمارش معکوس در مذاکرات ایران و گروه کشورهای ۱+۵ در آخرین ماهی که تا پایان ضرب الاجل این گفت‌وگوها باقی است، اسرائیل خواهان آن شده‌است که قدرت‌های جهانی بیشترین سخت‌گیری را در توافق نهایی با ایران نشان دهند.

در این راستا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه دهم خرداد در آغاز نشست هفتگی دولت خود بیت‌المقدس با اشاره به دیدار روز شنبه میان وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در ژنو گفت اسرائیل از برنامه اتمی ایران همچنان احساس «نگرانی عمیق» می‌کند.

گفت‌وگوهای حدوداً شش ساعته جان کری و محمد جواد ظریف در سوئیس در حالی شنبه به پایان رسید که اعلام شد پنج‌شنبه چهاردهم خرداد، دور تازه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، در سطح معاونان وزیران خارجه در وین، پایتخت اتریش، ازسرگرفته می‌شود.

همچنین براساس گزارش دفتر نخست وزیری اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه دهم خرداد نیز با فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان، که به اسرائیل رفته‌است، درباره سرنوشت مذاکرات اتمی با ایران گفت‌وگو کرد و مواضع اسرائیل را تکرار کرد.

آقای اشتاینمایر که کشورش همراه با پنج عضو دایمی شورای امنیت در دستیابی به توافق موقت و تفاهم سوئیس ایفای نقش کرد، در دیدارهای خود با سایر مقامات اسرائیل، از جمله با رئوبن ریولین، رئیس جمهوری و اسحاق هرتسوگ، رهبر اپوزیسیون، از آنها نیز دلایل «نگرانی» اسرائیل را از عواقب یک «توافق بد هسته‌ای» با ایران شنید.

مانور «آمادگی پشت جبهه»

همزمان، در اسرائیل، مانوری که هدف از آن «آمادگی پشت جبهه» اسرائیل برای مقابله با شرایط جنگ‌های آتی اعلام شده‌است، از یکشنبه دهم خرداد در این کشور آغاز شده‌است.

مانوری که تحت نام «نقطه عطف» انجام می‌شود، تا پنجشنبه چهاردهم خرداد ادامه خواهد یافت و نهادهای نظامی، غیرنظامی، شهرداری‌ها، وزارتخانه‌های مختلف در آن سهیم هستند.

یگان‌های امداد و نجات در کنار نیروهای زمینی، هوایی و دریایی در این تمرین مشارکت دارند.

رادیو اسرائیل گزارش داده‌است که نقل و انتقال زمینی نیروها در روزهای مانور گسترده خواهد بود و ترافیک در جاده‌ها سنگین می‌شود.

براساس این گزارش، در این رزمایش به‌ویژه تخلیه گسترده برخی از نقاط مسکونی برای آمادگی در برابر حملات راکتی از لبنان و غزه تمرین می‌شود.

فرماندهان نظامی اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که حزب‌الله با تقویت قوای خود و داشتن انبار موشکی می‌تواند همه نقاط اسرائیل را هدف حمله قرار دهد؛ این ارزیابیِ اسرائیلی‌ها از سوی سران حزب الله مورد تأیید است.

سلسله‌تمرین‌های «نقطه عطف» سال گذشته به دلیل جنگ ۵۱ روزه اسرائیل در غزه اجراء نشد چرا که پشت جبهه این کشور عملاً در معرض هزاران فروند راکتی بود که از سوی حماس و سایر تشکل‌های مسلح به سوی اسرائیل شلیک می‌شد.

فرماندهان نظامی اسرائیل ارزیابی کرده‌اند که در یک جنگ آتی، همزمان با حملات راکتی از لبنان به سوی تمامی نقاط اسرائیل، سازمان‌های فلسطینی هم‌پیمان با ایران در غزه نیز حمله به اسرائیل را تکرار کنند.

با وجود این ناظران می‌گویند، نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر از کاربرد عبارت «گزینه نظامی» در برابر برنامه اتمی ایران به طرز محسوسی خودداری کرده و بیشترین تلاش خود را متوجه دستیابی به یک توافق هسته‌ای سخت‌گیرانه میان قدرت‌های اتمی با ایران کرده‌است تا ایران از امکان دستیابی به بمب هسته‌ای دور شود.

نتانیاهو در این باره در روزهای اخیر با شماری از سناتورهای آمریکایی نیز که به اسرائیل سفر کرده‌اند، گفت‌وگو کرد.

ایران تأکید دارد که هرگز در اندیشه برخورداری از بمب اتمی نبوده و می‌خواهد با دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای «تحریم‌های ظالمانه» علیه ایران را هرچه زودتر برطرف کند اما اسرائیل از رفع تحریم‌های ایران شدیداً ناخشنود است.

XS
SM
MD
LG