لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

وزیر راهبردی اسرائیل: باور ندارم آمریکا یکی از نزدیک‌ترین متحدانش را رها کند


یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل، برای آنچه که «جلوگیری از امضای یک توافق بد اتمی میان قدرت‌های جهانی و ایران» نامیده، به فرانسه سفر کرده، و همزمان، موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، گفته‌است «نرسیدن به توافق با ایران بهتر از یک توافق بد است».

به گزارش خبرگزاری رویترز، یووال اشتاینیتز در این سفر گفته‌است: «باور ندارم که ایالات متحده به خاطر این‌که ما اختلافاتمان را در مورد توافق با ایران ابراز می‌کنیم یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانانش را رها کند، نزدیک‌ترین و دموکراتیک‌ترین هم‌پیمانش در خاورمیانه را.»

آقای اشتاینیتز در آغاز مأموریتی که گفته‌است آن را به نمایندگی از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام می‌دهد، یکشنبه شب دوم فروردین وارد پاریس شد.

یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل و شماری دیگر از مقامات اسرائیلی اشتاینیتز را که مأمور رسیدگی به «پرونده ایران» در دولت اسرائیل است در این سفر اروپایی همراهی می‌کنند.

اشتاینیتز در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت، در دیدار با مقامات فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، ملاحظات اسرائیل را در مورد یک توافق احتمالی میان کشورهای گروه ۱+۵ با ایران مطرح می‌کند.

این وزیر اسرائیلی به رادیوی کشورش گفت، بنظر می‌رسد، توافقی با ایران در حال نهایی شدن است که «راه‌های بسیاری برای گریز» ایران از تعهدات هسته‌ای باقی می‌گذارد.

اشتاینیتز در حالی با مقامات فرانسه برای «سخت‌گیری بیشتر» در مورد توافق احتمالی با ایران به گفت‌وگو نشسته‌است که دولت پاریس در روزهای گذشته تأکید کرده‌است که باید در این توافق دقت زیادی کرد و «محدودیت‌های دقیق‌تری» را برقرار نمود.

رسانه‌های جهانی از وجود اختلاف میان فرانسه و آمریکا درباره توافق با ایران خبر داده و نوشته‌اند، در دیدار شنبه شب در لندن میان وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا با مشارکت رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، موضع‌گیری «سرسختانه‌ای» اتخاذ کرد.

یک سال و نیم پیش نیز در حالی که امضای توافق موقتی میان ایران و قدرت‌های جهانی نزدیک شده بود، فرانسه دیدگاه سختی اتخاذ کرد، که بخاطر آن، مورد تحسین بنیامین نتانیاهو قرار گرفت.

برخی رسانه‌های بین‌المللی نوشته‌اند فرانسه اکنون نیز همراستا با اسرائیل، با رفع تحریم‌ها علیه ایران، حتی در صورت دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای مخالف است درحالی که آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها به صورت مرحله به مرحله چراغ سبز نشان داده‌است.

آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در روز اول فروردین تأکید کرد که «برداشته شدن تحریم‌ها باید بخشی از مذاکرات باشد نه نتیجه آن».

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، موشه یعلون، وزیر دفاع این کشور، یکشنبه در تل‌آویو گفت کشورش بر این باور است که ناکام ماندن مذاکرات هسته‌ای با ایران از یک توافق بد «بهتر» است.

یعلون در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت توافق در حال تنظیم، ایران را کشوری با قابلیت اتمی نظامی باقی می‌گذارد؛ دلیلی که وی آن را «تهدید واقعی ایران برای اسرائیل» نامید.

اسرائیل در حالی تکاپوی خود را برای جلوگیری از توافق اتمی با ایران شدت بخشیده که قرار است دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران با آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی چهارشنبه پنجم فروردین در لوزان سوئیس پی گرفته شود.

آمریکا، بریتانیا و آلمان گفته‌اند، پیشرفت‌های چشمگیری در آخرین دور مذاکرات با ایران بدست آمده‌است.

اما قدرت‌های جهانی گفته‌اند، اکنون نوبت ایران است که «تصمیم‌های اساسی» را اتخاذ کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در روزهای گذشته گفت که تلاش‌ها حول دستیابی به یک «توافق درست است که جهان، از جمله آمریکا و هم‌پیمانان آن را امن‌تر کند».

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شنبه اول فروردین به نشریه آمریکایی «هافینگتون پست» گفت توافق با ایران در «چند هفته آینده» قابل دستیابی است، اما افزود «ایران باید به جهان ثابت کند که در پی ساخت سلاح هسته‌ای نیست و تعهداتش قابل راستی‌آزمایی باشد».

اما بنیامین نتانیاهو که سه‌شنبه گذشته در انتخابات کشورش پیروز شد و بنظر می‌رسد که پست نخست وزیری اسرائیل را حفظ خواهد کرد، پی در پی در مورد «توافق بد با ایران» هشدار می‌دهد و چند روز قبل از انتخابات نیز با حضوری جنجالی در کنگره آمریکا، خواهان همراهی مجلسین واشینگتن با دیدگاه اسرائیل علیه یک توافق احتمالی با ایران شد.

اسرائیل سال‌هاست که برنامه هسته‌ای ایران را خطری در سطح «تهدید موجودیت» برای خود می‌داند اما ایران با تأکید بر اینکه اسرائیل خود یک قدرت هسته‌ای نظامی است، می‌گوید برنامه اتمی‌اش هدف‌های مسالمت‌جویانه دارد.

XS
SM
MD
LG