لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

وزیر اسرائیلی: پیشنهاد آمریکا به ایران را قویاً رد می‌کنیم


یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل
یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل

اسرائیل از گزارش انتشار یافته از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس در خصوص دادن امکان به ایران برای حفظ نیمی از سانتریفیوژهای برنامه اتمی‌اش ابراز نگرانی کرده و تاکید کرده‌است که اسرائیل حاضر به قبول توافقی بر اساس این پیشنهاد نخواهد بود.

یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل، جمعه پنجم مهر، به رسانه‌های کشورش گفت، اگر این پیشنهاد مبنای توافق جامع هسته‌ای میان ایران و شش قدرت قرار گیرد، ایران به توانایی هسته‌ای نظامی دسترسی خواهد یافت.

به گفته اشتاینیتز، پیشنهاد ارائه شده چیزی جز «توافق‌های شکست‌خورده سال ۲۰۰۷ با کره شمالی نیست». وی گفت «این پیشنهاد را قاطعانه رد می‌کنیم».

در گزارش روز جمعه آسوشیتدپرس آمده بود که پیشنهاد آمریکا به ایران امکان می‌دهد ۴۵۰۰ دستگاه گریز از مرکز (سانتریفیوژ) خود را حفظ کند.

وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل همچنین این ادعای خود را تکرار کرده‌است که سایت پارچین در حومه تهران، مرکزی برای تحقیقات انفجار هسته‌ای است و ناظران آژانس باید از آن بازدیدهای بیشتری به عمل آورند.

به ادعای اشتاینیتز، فعالیت‌های سایت پارچین بروی تکمیل چرخه‌ای متمرکز است که می‌تواند در ساخت بمب اتم نیز به کار رود.

ایران تاکید کرده‌است که نظارت‌های پیشین بازرسان آژانس از سایت پارچین، در حومه تهران، «کافی» بوده و نیازی به تداوم این بازرسی‌ها نیست.

اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را «خطری حیاتی» برای خود معرفی کرده‌است. این کشور هرچند در مذاکرات اتمی گروه کشورهای ۱+۵ در برابر ایران شرکت ندارد، اما در موضع‌گیری کشورهای غربی در این مذاکرات اثرگذار است.

وزیر اطلاعات و راهبردی اسرائیل سرپرست «پرونده ایران» در دولت اسرائیل بوده و در دو سال گذشته به عنوان هماهنگ‌کننده تلاش‌ها و برنامه‌های کشورش در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران عمل کرده‌است.

اشتاینیتز ماه گذشته در سفر به واشینگتن با مقامات ارشد آمریکا در خصوص مرحله نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌ها، گفت‌وگو کرده بود.

بنیامین نتانیاهو توافق موقت هسته‌ای پاییز گذشته میان ۱+۵ با ایران را «اشتباهی تاریخی» نامیده و خواهان «جبران» آن در توافق جامع هسته‌ای شده‌است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو در روزهای گذشته نیز از آمریکا خواسته بود بخاطر جلب همکاری ایران در مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، در صدد سازش بر سر برنامه هسته‌ای ایران نباشد و «ایران را تقویت نکند».

دور هفتم از مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌ها روز جمعه در حالی در نیویورک به پایان رسید که طرف‌ها از عدم دستیابی به پیشرفتی قابل اهمیت در آن خبر دادند.

در همین حال، برخی ناظران می‌گویند، درخواست‌های آمریکا از برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافته‌است.

آسوشیتدپرس هفته گذشته از یک پیشنهاد دیگر آمریکا به ایران خبر داده بود که بر اساس آن، ایران می‌تواند سانتریفیوژهای کنونی خود را حفظ کند اما اتصال میان آبشارهای آن قطع می‌شود و اورانیوم غنی شده به آن تزریق نخواهد شد.

هرچند آمریکا رسماً ارائه چنین پیشنهادی را تایید نکرد و ایران نیز اعلام کرد که دریافت‌کننده رسمی چنین پیشنهادی نبوده‌است اما ۳۱ سناتور جمهوریخواه آمریکا در برابر آن موضع‌گیری کردند.

مقامات آمریکا گفته‌اند برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای به طرح‌هایی «خلاقانه» نیاز است که برای طرفین «برد- برد» باشد.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته‌است که ایران به ۱۹۰ هزار «سو» در برنامه غنی‌سازی خود نیاز دارد و شمار سانتریفیوژها نباید کاهش یابد.

بر اساس گزارش رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران، هیات ارشد وزارت خارجه این کشور در مذاکرات هسته‌ای با گروه کشورهای ۱+۵، همچنان بر وجود «فتوا» از سوی آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خصوص «حرام بودن» جنگ‌افزار هسته‌ای تکیه کرده‌است.

بر پایه این گزارش‌ها، هیات ایرانی در گفت‌وگوهای اتمی تاکید دارد که به‌کارگیری تسلیحات کشتار جمعی، از نظر شرعی امری «حرام» بوده و این «فتوا» همواره «مبنای عملکرد مسئولان ایران» است.

XS
SM
MD
LG