لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

فرمانده ارشد اسرائیلی: ارتش سوریه دیگر عملا وجود ندارد


در حالی که یک فرمانده ارشد در ارتش اسرائیل می‌گوید که ارتش سوریه «عملاً دیگر وجود ندارد»، به عقیده فرد شماره دو حزب‌الله لبنان، ارتش سوریه هنوز کنترل شهرهای مهم این کشور را در دست داشته و شکست‌های اخیر این ارتش کم‌اهمیت است.

ژنرال یائیر گولان، معاون ستاد کل ارتش اسرائیل، روز دوشنبه، ۱۱ خرداد، در یک نشست امنیتی در تل آویو گفت: «ارتش سوریه به صورت دوفاکتو دیگر وجود ندارد».

در همین زمینه روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، گزارش داد که در نتیجه وضعیت ایجادشده ارتش اسرائیل «رصد اطلاعاتی بر جنگ داخلی سوریه» را شدت بخشیده است.

به نوشته هاآرتص، بنا بر ارزیابی ارتش اسرائیل، حکومت بشار اسد در هفته‌های اخیر در مقابله با حملات شورشی‌ها به‌شدت تضعیف شده و کنترل بخش های مهمی از کشور را از دست داده است.

بنا بر این گزارش، ارزیابی اسرائیل پس از آن تقویت شد که ارتش اسد در روزهای گذشته کنترل مناطقی در شمال شرق سوریه را که اهمیت راهبردی دارد و برای بخش علوی‌نشین در طول ساحل دریای مدیترانه خطرات جدی ایجاد می کند از دست داد.

در همین حال، معاون ستاد کل ارتش اسرائیل گفت: «ضعف شدید ارتش سوریه و دخالت های گسترده حزب الله در جنگ سوریه و کشته های زیادی که تحمل کرده، برای اسرائیل، وضعیتی رضایت‌بخش است.»

ژنرال اسرائیلی یائیر گولان افزود: «شاید هیچ وقت دیگر شرایط راهبردی اسرائیل (در ارتباط با سوریه و سازمان لبنانی حزب الله) بهتر از امروز نبود.»

اما این نظامی بلندپایه اسرائیلی در عین حال افزود: «این وضع در درازمدت برای اسرائیل مایه خشنودی نیست، زیرا شرایطی بی ثبات است به‌ویژه آن که توان عملیاتی حزب الله در نتیجه مشارکت ها در جنگ های منطقه تقویت شده و عدم حضور نیروهای افراطی سنی در نزدیکی مرزهای سوریه با اسرائیل ممکن است در آینده تغییر کند.»

به گفته ژنرال گولان، «سوریه و لبنان برای اسرائیل به یک جبهه واحد مبدل شده و حزب الله در ارتفاعات جولان و مرزهای لبنان حضور پر رنگی دارد».

به نوشته هاآرتص، اسرائیل ارزیابی می کند که حزب الله در نتیجه ناکامی هایی که در ماه‌های گذشته در جنگ داخلی سوریه متحمل شده، زیر فشار شدید قرار دارد.

در همین حال، شیخ نعیم قاسم، معاون حسن نصرالله، دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه المنار گفت از دست رفتن بخش هایی از سوریه «کم‌اهمیت» است، زیرا این ارتش هنوز «توان محافظت از شهرهای اصلی و بزرگ سوریه» را دارد.

شیخ نعیم قاسم مسلط شدن پیکارجویان داعش بر شهر «تدمر» [پالمیرا] و نیز تسلط شورشی‌های «جبهه النصره» بر شهرک عرسال در نزدیکی مرز سوریه با لبنان را شکستی موقتی و کم‌اهمیت دانست.

در این میان، در پی پیشروی روزهای گذشته نیروهای داعش در استان های حلب و حمص، سازمان ناظر حقوق بشر سوریه که از لندن رخدادهای جنگ این کشور را رصد می کند، روز دوشنبه اعلام کرد که داعش اکنون بیش از نیمی از خاک سوریه در حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع را در کنترل خود دارد.

به گفته رامی عبدالرحمان، رئیس ناظر حقوق بشر سوریه، ارتش بشار اسد از کمبود پرسنل رنج می برد و برای بسیج نیروهای جدید به جای تلفات سنگینی که متحمل شده، با سختی زیادی روبه‌روست.

XS
SM
MD
LG