لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

حکم بازداشت برای شش مقام دیگر فیفا صادر شد


شش نفری که اینترپل در مورد آنها «اخطار قرمز» اعلام کرده‌است
شش نفری که اینترپل در مورد آنها «اخطار قرمز» اعلام کرده‌است

اینترپل، پلیس بین‌الملل، روز چهارشنبه، ۱۳ خرداد، اعلام کرد که برای دو نفر از مقام‌های پیشین فدراسيون جهانی فوتبال و چهار نفر از مدیران اجرایی این فدراسیون «اخطار قرمز» اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم فیفا به درخواست ایالات متحده اتخاذ شده و بخشی از تحقیقات مقامات آمریکایی در خصوص فساد مالی در فیفا را تشکیل می‌دهد.

اتهام‌هایی که به این شش نفر زده شده شامل «اخاذی، توطئه‌چینی، و فساد مالی» است.

پلیس بین‌الملل توضیح داده‌ است که منظور از «اخطار قرمز» باخبر کردن کشورهای عضو اینترپل از صدور حکم جلب این افراد توسط مقامات آمریکایی و درخواست استرداد آنها از سوی آمریکا است.

اینترپل می‌افزاید که اعلام «اخطار قرمز» به معنی صدور حکم جلب بین‌المللی این افراد توسط اینترپل نیست.

بنا بر گزارش‌ها، درخواست بازداشت مقامات آمریکایی شامل جک وارنر، رئیس پیشین کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب، و نیکولاس لیوز، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، می‌شود.

افراد دیگر این پرونده عبارتند از آلخاندرو بورزاکو، هوگو جینکیس، و ماریانو جینکیس، که از مدیران اجرایی فوتبال و رسانه‌های ورزشی و متهم به بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه‌خواری هستند و خوزه مارگولیس، از شهروندان برزیل، که پخش رسانه‌ای مسابقات فوتبال را برعهده دارد.

خبر صدور حکم بازداشت این شش تن توسط ایالات متحده یک هفته پس از آن اعلام می‌شود که هفت مقام ارشد فيفا روز ششم خرداد از سوی پلیس سوئیس دستگیر شدند.

بازداشت این افراد پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمريکا کيفرخواستی عليه پنج رسانه ورزشی و ۹ مقام فيفا صادر کرد که هفت فرد دستگيرشده نيز جزء آنها هستند.

مقامات آمريکا اين رسانه‌ها و افراد را به فساد مالی و دريافت رشوه متهم کرده‌اند.

پس از اين بازداشت‌ها، کميته اخلاقی فيفا ۱۱ نفر از اعضای خود را از هر گونه فعاليت مرتبط با فوتبال محروم کرد.

XS
SM
MD
LG