لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

سقف تولید اوپک در سطح روزانه ۳۰ میلیون بشکه باقی ماند


وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در پایان نشست ۱۶۷ ام خود در وین اتریش، سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه این سازمان برای یک دوره شش ماهه دیگر را بدون تغییر،‌ تمدید کردند.

در بیانیه روز جمعه ۱۵ خرداد این سازمان تاکید شده که ۱۲ کشور عضو اوپک درباره حفظ سقف تولید روزانه اوپک، به اجماع رسیدند و اوپک در این بیانیه از اعضای خود خواست تا به این سقف تولید پایبند باشند.

این تصمیم در حال اتخاذ شد که بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، با ارسال نامه‌ای به دبیرکل اوپک از این سازمان خواسته بود تا با تغییر میزان سهمیه اعضا، شرایط را برای ورود ایران به بازار پس از لغو تحریم‌ها و افزایش تولید فراهم آورند.

همچنین وزیر نفت ایران، پیش از نشست روز جمعه وزیران عضو اوپک، ابراز امیدواری کرده‌ بود که اعضای اوپک، شرایط را یرای ورود ایران به بازار جهانی نفت آماده کنند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان پس از انتشار خبر ارسال نامه وزیر نفت ایران به دبیرکل سازمان اوپک گفته بود که از «وضعیت بازار نفت رضایت کامل دارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر نفت عربستان سعودی پس از پایان نشست روز جمعه و تثبیت سقف تولید اوپک، به خبرنگاران گفت: «شما از شنیدن میزان دوستانه بودن این نشست، تعجب خواهید کرد».

پیشتر، بیژن نامدار زنگنه گفته بود در صورت برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، اگر اعضای اوپک با درخواست او مبنی بر افزایش سهم ایران و رسیدن میزان روزانه تولید نفت ایران به شرایط پیش از تحریم موافقت نکنند، «ایران، منتظر تصمیم کسی نمی‌ماند».

بر اساس بیانیه پایانی نشست ۱۶۷ ام اوپک، نشست بعدی این سازمان چهارم دسامبر، میانه آذرماه امسال برگزار خواهد شد.

بیش از سه سال و نیم است که اوپک سقف تولید روزانه خود را ۳۰ میلیون بشکه تعیین کرده‌ است، هرچند که در برخی از ماه‌های گذشته اعضای این سازمان با رعایت نکردن سهمیه تولید خود، سقف تولید روزانه این سازمان را به ۳۱ میلیون بشکه رسانده‌اند. تولید اعضای این سازمان در ماه مه به روزی ۳۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه افزایش یافت که بالاترین میزان تولید در سه‌ سال گذشته بوده است.

با اعلام خبر تثبیت سقف تولید اوپک در دوره زمانی شش ماه آینده، قیمت نفت در بازارهای جهانی با اندکی افزایش همراه شد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه، با رشد شش دهم درصد به ۶۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

XS
SM
MD
LG