لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

ابراز نگرانی «جدی» ايران نسبت به امنيت محل‌های برگزاری مذاکرات اتمی


هتل پرزیدنت ویلسون در شهر ژنو (سوئیس) که محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران بود.
هتل پرزیدنت ویلسون در شهر ژنو (سوئیس) که محل برگزاری مذاکرات هسته ای ایران بود.

به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره جاسوسی احتمالی اسرائيل در هتل‌های محل مذاکرات اتمی، جمهوری اسلامی ايران نسبت به امنيت محل برگزاری اين مذاکرات ابراز نگرانی «جدی» کرد.

به گزارش روز جمعه ۲۲ خرداد خبرگزاری ایرنا، سفارتخانه‌های ايران در وين و برن با ارسال يادداشت‌های رسمی جداگانه به وزارتخانه‌های امور خارجه اتريش و سوئيس، با ابراز نگرانی نسبت به امنيت محل‌های برگزاری مذاکرات هسته‌ای ايران، از اين دولت‌ها خواسته‌اند تا نتايج تحقيقات در اين زمينه را در اختيار ايران قرار دهند.

به گزارش روزنامه آمریکایی «وال استريت جورنال»، شرکت حفاظت و امنيت رايانه‌ای «کاسپرسکی» روسيه گفته است در سه هتل ميزبان مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ يک ويروس‌ کامپيوتری جاسوسی پيدا کرده که به نظر بسياری از کارشناسان، جاسوسان اسرائيلی از آن استفاده می‌کنند.

اين در حالی است که معاون وزير دفاع اسرائيل ضمن رد گزارش‌های مربوط به جاسوسی اين کشور از محل مذاکرات اتمی با ايران، چنين گزارش‌هايی را «مضحک» خوانده است.

به گزارش ايرنا، در بيانيه سفارت ايران در وين همچنين از وزارت خارجه اتريش خواسته شده است که «در اسرع وقت هرگونه تدابير لازم برای تامين امنيت محل مذاکرات از جمله اتخاذ تدابير بيشتر حفاظت سايبری را اتخاذ کند».

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع و نهایی که از سال ۲۰۱۳ آغاز شده، بیشتر در این دو کشور برگزار شده است.

این در حالی است که وال استریت جورنال گزارش داده است که شرکت کاسپرسکی سال گذشته یک ویروس جاسوسی کامپیوتری که به رایانه‌های این شرکت رخنه کرده‌ بود را کشف کرده است.

به دنبال این کشف، کارشناسان کاسپرسکی برای دستیابی به اطلاعات بیشتر اقدام به وارسی «میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان» کردند.

به نوشته وال‌ استریت جورنال، متخصصان کاسپرسکی در جریان جستجوی خود به این نتیجه رسیدند که سه هتل محل مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی هدف حمله این ویروس بوده‌اند.

بنا بر این گزارش، این شرکت در هزاران هتل دیگر که به بررسی آنها پرداخته اثری از این ویروس رایانه‌ای ندیده است.

شرکت کاسپرسکی می‌گوید، جاسوس‌افزاری که سه هتل يادشده را هدف قرار داده نسخه بهبوديافته‌ای از ويروس «دوکو» است، ويروسی که در سال ۲۰۱۱ از سوی متخصصان شناسايی شد.

به نوشته وال‌ استريت جورنال، مقام‌های کنونی و پيشين آمريکايی و بسياری از کارشناسان سايبری می‌گويند که ويروس دوکو برای حساس‌ترين عمليات اطلاعاتی اسرائيل طراحی شده‌ است.

XS
SM
MD
LG