لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

نتانیاهو قدرت‌های جهانی را به امتیازدهی به تهران متهم کرد


بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار یووال اشتاینیتز
بنیامین نتانیاهو (راست) در کنار یووال اشتاینیتز

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه ۲۴ خردادماه، کشورهای طرف مذاکره با جمهوری اسلامی را متهم کرد که برای آن که توافق جامع تا ضرب‌الاجل تیرماه حاصل شود، به تهران امتیاز می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه دولت خود گفت: «متاسفانه گزارش‌هایی که به ما می‌رسد حاکی از آن است که قدرت‌های جهانی در مواجهه با لجاجت و یک‌دندگی ایران بیش از پیش به تهران امتیاز می‌دهند.»

آقای نتانیاهو به جزئیات گزارش‌هایی که دریافت کرده اشاره نکرد.

به گفته آقای نتانیاهو در جلسه کابینه این کشور، توافقی که ایران و گروه ۱+۵ در حال حاضر بر سر آن مذاکره می‌کنند در نهایت توانایی ساخت بمب اتمی را از ایران نخواهد گرفت.

این چندمین بار است که بنیامین نتانیاهو از توافق جامعی که قدرت‌های جهانی و جمهوری اسلامی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند انتقاد کرده و آن را «توافق بد» توصیف می‌کند.

آقای نتانیاهو روز دوشنبه، ۱۸ خرداد، نیز در پیامی دیگر با یک «توافق بد» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکراتی که به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود مخالفت کرده بود.

بنا به ادعای نتانیاهو، اگر توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۱+۵ بر اساس تفاهم لوزان تنظیم شود، ایران هنوز می‌تواند اورانیوم غنی شده کافی برای تولید چند بمب اتم را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر اسرائیل روز یک‌شنبه نیز گفته است که توافق جامع علاوه بر آن که توانایی ساخت بمب را از ایران نمی‌گیرد، تعلیق تحریم‌های بین‌المللی را نیز به دنبال دارد که خود باعث می‌شود تهران بتواند به تامین مالی «متحدان شبه‌نظامی خود در منطقه» ادامه دهد.

یووال اشتاینیتز نیز که در کابینه نتانیاهو مسئولیت پرونده هسته‌ای ایران را بر عهده دارد به رویترز در این باره گفته است که «اگر این توافق قرار است برنامه اتمی ایران را تا سال‌ها متوقف کند»، اسرائیل دلیلی نمی‌بیند که چرا قدرت‌های جهانی باید به ایران اجازه تحقیق و توسعه در زمینه سانتریفیوژها را بدهند.

در همین زمینه آقای اشتاینیتز روز شنبه، نهم خرداد، نیز گفته بود که خودداری ایران از دادن اجازه بازرسی از «اماکن نظامی مشکوک» خود بند نظارت در پروتکل الحاقی را «بی‌ارزش» می‌کند.

به گفته این مقام اسرائیلی، اگر ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امکان بازرسی از «اماکن مشکوک» در ایران را نداشته باشند، با ایران نه یک توافق، بلکه یک «فریب و نیرنگ» به دست آمده ‌است.

مسئله دسترسی به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی به موجی از رويارويی‌ بين تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و مخالفان آنها در داخل کشور منجر شده ‌است.

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ برای دستیابی به یک توافق نهایی از سال ۲۰۱۳ و با روی کار آمدن دولت حسن روحانی آغاز شد و اکنون مهلت سه ماهه‌ای که ایران و شش قدرت جهانی برای تدوین و نهایی کردن متن توافق جامع به خود داده بودند به سرعت در حال سپری شدن است و تنها دو هفته از آن باقی مانده است.

XS
SM
MD
LG