لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

کره شمالی با شدیدترین خشکسالی طی «يک قرن اخير» روبرو است


کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان دیدار از یکی از مزارع کشاورزی
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان دیدار از یکی از مزارع کشاورزی

دولت کره شمالی می‌گويد با شديدترين خشکسالی طی يک قرن اخير روبرو است و در اين کشور، محصولات کشاورزی در فصل اصلی کشت به شدت آسيب ديده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس و به نقل از خبرگزاری دولتی کره، خشکسالی شديد ۳۰ درصد از شاليزارهای برنج اين کشور را خشک کرده است.

يک مقام اداره هواشناسی کره شمالی روز ۲۷ خرداد گفت: «در ماه‌های اخير کشور ما يک خشکسالی شديد و افزايش درجه حرارت را تجربه کرده و همزمان از ميزان بارش باران کاسته شده است. تحت تاثير اين خشکسالی منابع آب برای کشاورزی کاهش يافته و به احتمال زياد اين خشکسالی برای مدتی ديگر ادامه خواهد يافت».

به گفته اين مقام هواشناسی در کره شمالی، درجه حرارت به نسبت دمای معمولی اين فصل از سال، پنج تا هفت درجه افزايش يافته است.

هر دو کشور کره شمالی و کره جنوبی امسال با مشکل کمبود باران و هوای خشک مواجه هستند.

مقامات کره جنوبی اعلام کردند رطوبت و ميزان بارش طی ماه مه در کره شمالی به نسبت معمول بسيار کمتر بوده و اگر کمبود آب ادامه يابد ميزان توليد مواد غذايی در آن کشور به شکل چشمگيری کاهش خواهد يافت. با اين همه مقامات کره‌جنوبی می‌گويند بر اساس اطلاعاتی که در اختيار آنها است، نمی‌توانند ادعای کره شمالی در مورد وقوع بدترين خشکسالی طی يک قرن اخير را تاييد کنند.

جين هوارد، يک سخنگوی برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد در شهر رم نيز گفت: «کره شمالی تحت تاثير کاهش باران با کمبود آب برای کشاورزی مواجه شده و اين روی توليد محصولات کشاورزی تاثير جدی خواهد گذاشت».

به گفته او، فصل اصلی کاشت محصولات کشاورزی و به خصوص برنج در ماه‌های ژوئن و ژوييه معمولا ۹۰ درصد از کل مواد غذايی در کره شمالی را تامين می‌کند. او افزود: «ما نگران هستيم اگر ميزان توليد مواد غذايی در سال جاری به شدت کاهش يابد کمبود تغذيه به خصوص در ميان کودکان افزايش خواهد يافت».

این گزارش حاکی است سطح آب رودخانه تائدونگ در شهر پيونگ يانگ به شکل محسوسی کاهش يافته است.

سازمان ملل متحد در ماه آوريل در گزارشی گفته بود ۷۰ درصد از مردم کره شمالی با ناامنی منابع تغذيه مواجه هستند و بيش از يک چهارم از کودکان اين کشور از فقر تغذيه دائمی رنج می‌برند.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، دولت کره شمالی هنوز هم از نظارت دقيق بر ارسال و توزيع کمک‌های غذايی از سوی جامعه بين‌المللی جلوگيری می‌کند و همزمان تحريم‌های بين‌المللی عليه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی آن کشور به موانع و مشکلات موجود برای انتقال و توزيع کمک های غذايی در اين کشور افزوده است.

تحت تاثير فشارهای سياسی مربوط به فعاليت‌های هسته‌ای کره شمالی، در سال‌های اخير از حجم کمک جامعه بين‌المللی کاسته شده است.

سازمان ملل متحد در گزارش اخير خود برای تامين کمک‌های غذايی به کره شمالی ۱۱۱ ميليون دلار تقاضا کرده است. اين پايين ترين رقم از سال ۲۰۰۹ تاکنون است.

گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌گوید کره شمالی در دهه نود ميلادی دچار يک قحطی شديد شد و برخی از برآوردها حاکی از آن است که چند صد هزار نفر جان خود را از دست دادند. در همين حال به نظر می‌رسد وقوع اين قحطی کنترل همه جانبه حکومت بر اقتصاد کشور را تا حدی کاهش داده و راه را برای نوعی از فعاليت‌های اقتصادی آزاد و بازار غيردولتی هموار کرده است.

XS
SM
MD
LG