لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

درآمد نفتی اوپک در سال ۲۰۱۴ به کمتر از هزار میلیارد دلار کاهش یافت


درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک در سال گذشته میلادی با ثبت رقمی کمتر از یک هزار میلیارد دلار به پایین‌ترین رقم از سال ۲۰۱۰ میلادی به بعد رسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک در سال ۲۰۱۴ میلادی به رقم ۹۹۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل از آن کاهشی ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، درآمد نفتی اوپکی‌ها در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۷۴۵ میلیارد دلار گزارش‌ شده بود.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال‌ استریت جورنال، ارزش صادرات نفت اوپک در سال ۲۰۱۳ میلادی، یک هزار و ۱۱۲ میلیارد دلار گزارش‌ شده بود که با افت سطح قیمت نفت در سال گذشته میلادی به کمتر از یک هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی کاهش یافت.

در حالی‌که سطح قیمت سبد نفتی اوپک در تابستان سال گذشته میلادی در حدود ۱۱۵ دلار در نوسان بود با افتی دامنه‌دار، سطح قیمت سبد نفت اوپک تا کمتر از ۶۰ دلار پایین آمد.

مازاد عرضه، افزایش تولید نفت‌های غیرمتعارف شیل در آمریکا و کانادا، افت کاهش تقاضا در میان مصرف‌کنندگان و همچنین نرخ رشد اقتصادی پایین در کشورهایی مانند چین و هند از عمده دلایل افت قیمت نفت اعلام‌ شده‌اند.

شماری دیگر از تحلیل‌گران بازار نفت و سیاستمداران ایرانی، سیاست عربستان سعودی در ارزان‌فروشی و عرضه مازاد با هدف کاهش درآمدهای نفتی ایران را از دیگر عوامل کاهش قیمت نفت به شمار می‌‌آورند.

بر اساس این گزارش، سهم اوپک از بازار جهانی نفت از ۳۳.۵ درصد در سال ۲۰۱۳ میلادی در سال گذشته میلادی به ۳۲.۶ درصد کاهش یافت.

چندی پیش، ایگور سچین، رئیس بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه، روس‌نفت، به استناد همین آمار به رویترز گفته بود که با کاهش تأثیرگذاری اوپک، آمریکا به بازیگر اصلی بازار نفت جهان تبدیل‌ شده است.

به گفته رئیس بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه، آمریکا به تعیین‌کننده کلیدی نفت در بازار بدل شده است و سیر حرکت صنعت جهانی نفت را این کشور جهت‌دهی می‌کند.

گزارش سالانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، حاکی است، تولید نفت این سازمان در سال ۲۰۱۴ میلادی به‌ طور متوسط اندکی بیش از ۳۰ میلیون بشکه در روز بوده است، میزان تولید نفت اوپک در سال ۲۰۱۵ میلادی، به‌ طور متوسط، روزانه حدود ۳۱ میلیون بشکه ثبت شد.

به‌رغم وجود مازاد عرضه نفت در بازار، کشورهای عضو اوپک در آخرین نشست این سازمان سقف تولید خود را برای یک دوره شش ماهه دیگر تثبیت کردند. سقف تولید اوپک در سه سال و نیم گذشته در حد تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه ثابت مانده است.

پیش‌ از این بلومبرگ با انتشار گزارشی که بر اساس داده‌های آماری آژانس بین‌المللی انرژی تدوین‌ شده بود، تأکید کرده بود که جهان با طولانی‌ترین دوره اشباع بازارهای نفت در دست‌کم سه دهه گذشته روبه‌روست.

XS
SM
MD
LG