لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۶

ايران خواستار احيای نظام سهميه بندی در اوپک شد


گزارش ها حاکی است که نماينده هيات عامل ايران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نامه ای به نشست اين گروه در هفته گذشته در وين اتريش، خواستار بازگشت به نظام سهميه بندی صادرات نفت شده است.

به گزارش روز شنبه ۲۳ خردادماه شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، «شانا»، حسين کاظم پوراردبيلی، نماينده هيات عامل ايران در اوپک، نامه خود خواستار دستيابی به يک فرمول کارشناسی درباره قيمت ها شده است که براساس آن نظام سهميه بندی را احيا کرده و نيز مانع افت قيمت ها شود.

در حالی خبر نامه حسين کاظم پوراردبيلی به نشست ۱۶۷ اوپک برای احيا نظام سهميه بندی در اوپک منتشر شده است که دو روز پيش از برگزاری اين نشست در وين، بيژن زنگنه، وزير نفت ايران در نامه‌ای به سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی بعد از لغو تحريم‌های غرب «در فاصله خيلی کوتاهی» توليد نفت خود را به مقدار پيش از تحريم‌ها خواهد رساند.

وزيران نفت کشورهای عضو اوپک در پايان نشست ۱۶۷ خود در وين اتريش، سقف توليد روزانه ۳۰ ميليون بشکه اين سازمان برای يک دوره شش ماهه ديگر را بدون تغيير،‌ تمديد کردند. در بيانيه روز جمعه ۱۵ خرداد اين سازمان تاکيد شده که ۱۲ کشور عضو اوپک درباره حفظ سقف توليد روزانه اوپک، به اجماع رسيدند و اوپک در اين بيانيه از اعضای خود خواست تا به اين سقف توليد پايبند باشند.

با اعلام خبر تثبیت سقف تولید اوپک در دوره زمانی شش ماه آینده، قیمت نفت در بازارهای جهانی با اندکی افزایش همراه شد، به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال برای تحویل در ماه ژوئیه، با رشد شش دهم درصد به ۶۲ دلار و ۴۰ سنت رسید.

به گزارش خبرگزاری رويترز، در حالی اوپک سقف توليد ۳۰ ميليون بشکه در روز را برای اعضا تعيين کرده است که در عمل اعضای اين گروه بيش از اين ميزان نفت توليد می کنند.

طبق اين گزارش، درخواست ايران برای احيا نظام سهميه بندی در اوپک می تواند باعث بازگشت اين کشور به بازار شود، ولی اين در حالی است که کشورهای ديگری عضو اوپک که جای ايران را در بازار گرفته اند می بايست توليد خود را کاهش دهند.

در همين زمينه، مهدی عسلی، مدير امور اوپک و روابط مجامع انرژی، به «شانا» گفته است: «هر چند در سالهای گذشته در نشستهای اوپک تغييری در تعيين سهميه‌های اوپک نداشيتم و نظام سهميه‌بندی توليد اوپک در عمل کنار گذاشته شده بود با اين حال تعيين سقف توليد برای اعضای اوپک خود به نوعی مانع از کاهش شديد قيمتها شده و رقابتها هم در همان محدوده ٣٠ ميليون بشکه‌ای باقی مانده است. »

وی اضافه کرده است:«گر ايران بخواهد يک ميليون بشکه به ظرفيت صادرات خود اضافه کند و از طرف ديگر اعضای اوپک به اين مسئله توجهی نشان ندهند بدون شک آنها که سهم ايران را گرفته‌اند و توليدشان را بالا برده‌اند ضرر می‌کنند. اگر ما يک ميليون بشکه را به بازار اضافه کنيم و آنها به اين مسئله توجه نکنند، بدون شک ضرر می‌کنند.»

ايران قبل از تحريم‌های بين‌المللی به دليل فعاليت هسته‌ايش روزانه دو و نيم ميليون بشکه صادرات نفت و حدود سه ميليون و ۷۰۰ هزار بشکه توليد نفت داشت، اما ميزان صادرات نفت ايران پس از تحريم ها به حدود يک ميليون بشکه در روز رسيده بود.

بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی که ۲۱ خردادماه منتشر شد، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که از نیمه سال ۲۰۱۲ که تحریم‌های غرب علیه ایران به اجرا گذاشته شد، یک رکورد محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG