لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

صادرات نفت ایران به «بالاترین میزان از زمان تحریم‌ها» رسید


تحریم‌ها سبب شده تا ایران میلیون‌ها بشکه نفت بدون مشتری را در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره کند
تحریم‌ها سبب شده تا ایران میلیون‌ها بشکه نفت بدون مشتری را در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره کند

بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی که پنج شنبه ۲۱ خردادماه منتشر شد، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که از نیمه سال ۲۰۱۲ که تحریم‌های غرب علیه ایران به اجرا گذاشته شد، یک رکورد محسوب می‌شود.

ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه تا ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت داشت، اما در سال ۲۰۱۳ این رقم به حدود ۱ میلیون بشکه رسید.

بعد از توافق موقت هسته‌ای در پاییز همان سال، ایران مقداری بر صادرات نفت خود افزود و طی ماه‌های گذشته تحت تاثیر افزایش امیدها به حصول توافق جامع هسته‌ای و تدوین سند نهایی آن، صادرات نفت ایران باز هم افزایش یافته است.

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۷ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می‌دهد، در گزارش ماهانه خود می‌نویسد که صادرات نفت ایران در ماه میلادی مه نسبت به ماه قبل آن، ۲۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید که ایران طی ماه گذشته مجموعا دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه تولید نفت خام داشته است.

آژانس می‌نویسد که ایران برای روزی آماده می‌شود که تحریم‌های بین‌المللی لغو شود و از لحاظ نظری این کشور قادر است چند ماه بعد از لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را به ۳.۴ میلیون تا ۳.۶ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

ایران پیش از تحریم‌ها دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک بود، اما اکنون به جایگاه پنجم سقوط کرده است.

در حال حاضر تهران و شش قدرت جهانی در تلاش هستند که به توافق جامع هست‌ ای که مهلت آن تا ۱۰ تیرماه در نظر گرفته شده است، دست یابند.

رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر نفت ایران، ماه گذشته اعلام کرد که ۱۰ میلیون بشکه نفت بدون مشتری ایران در نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس ذخیره شده است.

آژانس می‌گوید که معلوم نیست چه میزان از این حجم نفت ذخیره‌شده بر آب، طی ماه گذشته فروخته شده باشد.

ایران به‌خاطر تحریم‌ها چند سالی است که نفت خود را بر روی نفتکش‌های لنگر انداخته در خلیج فارس نگه داشته تا برای آن مشتری پیدا کند. در برخی از ماه‌ها، حجم این نفت روی آب به بالای ۳۰ میلیون بشکه نیز رسیده بود.

روز گذشته سازمان اوپک نیز گزارش ماهانه خود را منتشر کرد.

اوپک می گوید که تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته به ۲ میلیون و ۸۴۵ هزار بشکه رسیده است که نسبت به ابتدای سال جاری بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش نشان می دهد.

بر اساس این گزارش، کل تولید ۱۲ عضو اوپک در ماه گذشته به حدود ۳۱ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۱ میلیون بشکه بیشتر از سقف تولید اوپک و ۱.۵ میلیون بشکه بیشتر از نیازهای بازارهای جهانی به نفت این سازمان است. [جزئیات را بخوانید]

این در حالی است که اعضای اوپک هفته گذشته بر سر تثبیت سقف تولید نفت این سازمان در رقم ۳۰ میلیون بشکه در روز توافق کردند.

XS
SM
MD
LG