لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

آب پشت سدهای ایران: ۱.۳ میلیارد مترمکعب کمتر از پارسال


نمایی از رودخانه افجه در دامنه رشته کوه البرز
نمایی از رودخانه افجه در دامنه رشته کوه البرز

میزان آب ذخیره‌شده پشت سدهای ایران تا پایان فصل بهار در مقایسه با مدت مشابه پارسال، بیش از ۱.۳ میلیارد مترمکعب کمتر شده است و در آستانه فصل تابستان، فقط ۵۴ درصد حجم ایجادشده سدهای ایران از آب پرشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجم آب ورودی به مخازن سدهای ایران از ابتدای سال آبی جاری تا پایان هفته سوم خردادماه، به ۲۴ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۸ میلیارد ۴۱۰ میلیون مترمکعب گزارش‌شده بود.

بر پایه این گزارش، حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور هم‌اکنون ۲۶ میلیارد و ۳۴۰ میلیون مترمکعب به ثبت رسیده که در مقایسه بازمان مشابه سال گذشته، معادل ۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. حجم آب ورودی به مخازن سدها نیز تاکنون، ۱۳ درصد در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته کاهش‌یافته است.

میزان آب خروجی از سدهای ایران نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب گزارش‌شده؛ حال‌آنکه آب خروجی از سدهای ایران در مدت مشابه سال آبی گذشته به میزان ۱۹ میلیارد و ۹۱۰ میلیون مترمکعب بود. بر این اساس، حجم آب خروجی از این سدها در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته، ۵.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، حجم آب موجود در مخازن سدهای ایران در فصل مشابه پارسال، حدود ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گزارش‌شده بود.

مجموع ظرفیت مخازن سدهای ایران در حال حاضر ۴۸.۸ میلیارد مترمکعب است که با این حساب، آب ذخیره‌شده پشت سدهای ایران، ۵۴ درصد از این حجم را در برمی‌گیرد.

آمار ارائه‌شده در گزارش خبرگزاری مهر، تنها نشانه‌های بیانگر بروز بحران آبی در ایران نیست.

رضا راعی عزآبادی، مدیر دفتر مطالعات مدیریت منابع آب ایران، نیز به‌تازگی اعلام کرده است که ۱۷ استان ایران با تنش آبی مواجه هستند و ۴ استان بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان با کمبود آب دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، هیچ استانی در ایران در شرایط وضعیت نرمال آبی نیست.

به گفته راعی، از ۳۱ استان ایران، ۲۳ استان نسبت به آمار بلندمدت بارش با کاهش بارش مواجه شده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند که وضعیت استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و ایلام از سایر استان‌ها بدتر است.

مدتی است در ایران مقام‌های مختلف و صاحب‌نظران حوزه مدیریت آب و محیط‌زیست نسبت به عواقب عملکرد نامناسب مدیریت آب در ایران هشدار می‌دهند.

عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی دولت هاشمی رفسنجانی و دبیر کل خانه کشاورز، آذرماه پارسال نسبت به آینده آبی ایران هشدار داده و نسل آینده را «نسل سوخته آب شیرین» نامیده بود.

کلانتری احتمال داده بود در صورت تداوم روند برداشت از آب‌های زیرزمینی، در آینده باید ۷۰ درصد از جمعیت ایران به خاطر کم‌آبی از ایران مهاجرت کنند.

XS
SM
MD
LG