لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

مذاکرات صلح یمن بدون نتیجه در ژنو به پایان رسید


مذاکرات صلح یمن که با حضور نماینده ویژه سازمان ملل برای رسیدن به توافقی در مورد بحران این کشور در ژنو برگزار شده بود، بدون رسیدن به هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل در مذاکرات ژنو گفت شیعیان حوثی که پایتخت یمن را در اختیار دارند نتوانستند با نمایندگان دولت سابق به توافق دست پیدا کنند.

آقای احمد روز جمعه ۲۹ خرداد به خبرنگاران در ژنو گفت: «هر دو طرف از برقراری آتش‌بس حمایت کردند و قرار بود حوثی‌ها از برخی شهر‌ها که هدف حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی است خارج شوند ولی در پایان توافقی به دست نیامد».

وی افزود که هرگونه توافقی نیازمند مشاوره و رایزنی‌های بیشتر است. نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن حاضر نشد در مورد جدول زمانی آینده و اینکه آیا قرار است تاریخی برای ادامه گفت‌وگوها در نظر گرفته شود، جزییات بیشتری ارائه کند.

از چهار ماه پیش که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حملات هوایی به یمن را آغاز کرد، بیش از یک هزار غیرنظامی کشته شده‌اند.

در همین حال، عربستان سعودی حملات خود را به یمن دنبال کرده و روز جمعه گزارش شد که یک غیرنظامی کشته شده است.

سازمان ملل درخواست بودجه اضطراری ۱.۶ ميليارد دلاری کرده تا از بروز هرگونه بحران انسانی در يمن جلوگيری شود.

به گفته شاهدان عينی، حملات روز جمعه با هدف صنعا، پايتخت يمن و شهر عدن انجام شده است.

آمريکا از حاميان ائتلاف عربستان سعودی است. شيعيان حوثی با نيروهای نظامی وفادار به علی عبدالله صالح، رييس جمهوری سابق اين کشور، قصد گرفتن قدرت دارند. از سوی ديگر، وفاداران عبدربه منصور هادی می‌گويند دولت او مشروع است و بايد با «شورشيان» برخورد شود.

استفن اوبراين، معاون دبيرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، گفت نزديک به ۱۱.۷ ميليون نفر از مردم يمن قربانی اين درگيری‌ها هستند و اگر کمک به موقع نرسد، شاهد بروز فاجعه انسانی خواهيم بود.

وی افزود: «در سراسر کشور (یمن) مردم مشکل پیدا کردن غذا دارند و از امکانات اولیه زندگی محروم شده‌اند. دسترسی مردم به آب آشامیدنی سالم گرفته شده و بهداشت و فاضلاب و جمع‌آوری زباله از کار افتاده است. بیماری‌های خطرناکی چون مالاریا ممکن است شایع شود و امکانات بهداشتی در منطقه به شدت رو به کاهش است».

XS
SM
MD
LG