لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۵

کری: آمریکا با وجود گفته‌های رهبر ایران به راهش ادامه می‌دهد


جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید مذاکرات اتمی میان قدرت‌های جهانی و تهران، تحت تاثیر نظرهای اخیرا اعلام‌شده رهبر جمهوری اسلامی در مورد خط قرمزهای توافق نهایی، قرار نگرفته و ادامه پیدا می‌کند.

وزیر خارجه ایالات متحده که این سخنان را روز سوم تیر ماه بیان کرده است، خود روز جمعه در وین، اتریش، به روند مذاکرات می‌پیوندد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری افزوده است، سخنان رهبر ایران و واکنش‌هایی که پس از آن در داخل این کشور در حمایت از آن منتشر شده، برای «استفاده‌های داخلی سیاسی» است.

او در عین حال تاکید کرده است که اگر تهران از تعهدهای تفاهمی که میان ایران و گروه ۵+۱ در ۱۳ فروردین ماه در لوزان، سوئیس، صورت گرفته، عدول کند، توافقی هم صورت نخواهد گرفت.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید «چیز جدیدی نیست. ما نه تحت رهنمود، نه تحت تاثیر توئیت‌های که برای استفاده‌های داخلی‌ یا سیاست داخلی‌ست، قرار نمی‌گیریم».

در پی گفته‌های رهبر ایران حمایت‌هایی از جمله به صورت مجازی، برای نمونه در صفحه اینستاگرام، عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، صورت گرفته که در پی گفته‌های اخیر آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز چهارشنبه، از احتمال دستیابی به توافق جامع در مهلت مقرر خبر داد و تأکید کرد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در مسیر خطوط قرمز آیت‌الله خامنه‌ای حرکت می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی به تازگی فهرستی تازه از خط قرمزهای اتمی تعیین کرده است که از جمله، لغو تحريم های غرب «نبايد به اجرای تعهدات ايران منوط شود» یا «محدوديت‌های بلند مدت ۱۰، ۱۲ ساله را قبول نداريم».

آقای خامنه‌ای در عین حال بار ديگر تاکید کرده است بازرسی‌های -به گفته او- «غير متعارف، پرس‌وجو از شخصيت‌های ايران و بازرسی از مراکز نظامی»، «خطوط قرمز هسته‌ای» ايران است. [بیشتر بخوانید]

جان کری گفته نه او و نه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در انظار عمومی دست به مذاکره نمی‌زنند.

کری می‌گوید «من توئیت نمی‌کنم» و افزوده است «نه من نه رئیس‌جمهور اوباما، سخنرانی نمی‌کنیم».

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای کوتاه گفته است رئیس دستگاه دیپلماسی آن کشور، روز جمعه راهی وین می‌شود. این نخستین سفر خارجی او پس از آن است که در سانحه‌ای حین دوچرخه‌سواری، پایش شکست.

XS
SM
MD
LG