لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

انتقاد اد رویس از مذاکرات اتمی و «امتیازات به ایران»


رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، در بیانیه‌ای گفته است «با نحوه پیشبرد مذاکرات [اتمی]، به طور فزاینده‌ای مشکل بتوان تصور کرد، که کنگره توافق نهایی را که باید در اصل بامعنی و پایدار باشد، بپذیرد».

انتقاد این نماینده ارشد کنگره آمریکا در زمانی‌ست که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده، به سندی دست یافته است که نشان می‌دهد آمریکا و دیگر کشورها حاضر هستند در برابر اقدام‌های ایران برای محدود کردن برنامه اتمی خود، راکتورها و تجهیزات غیرنظامی بسیار پیشرفته در اختیار تهران بگذارند.

به عقیده اد رویس، در حالی‌که زمانی خواسته‌ها از ایران بر مبنای تعطیلی تاسیسات آن بود، «ما اکنون در مرز پذیرفتن فناوری هستیم که به سرعت می‌تواند به وسیله‌ای برای ساخت بمب تبدیل شود».

تهران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش، اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. اما تردید در این مورد در میان کشورهای غربی، سبب شده تا آنها خواستار توقف آن دسته از برنامه‌های ایران باشند که می‌تواند در نهایت به ساخت سلاح هسته‌ای بیانجامد.

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه مخالف دولت باراک اوباما و برخی دیگر سیاستمداران آن کشور، مخالفت و انتقادهای خود را از نحوه انجام مذاکرات بیان کرده‌اند.

[بیشتر بخوانید: «سه انتقاد اصلی از مذاکرات هسته‌ای»]

اد رویس نیز اکنون می‌گوید دولت اوباما هر روز خواسته‌های «حداقلی» خود را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر نیز، دولت اوباما با تاکید بر تقدم دیپلماسی، تاکید کرده است که به دنبال توافقی کامل و با قابلیت راستی‌آزمایی هویت صلح‌آمیز برنامه اتمی ایران است.

مقام‌های این دولت نیز از مذاکرات دفاع کرده‌اند و در برابر انتقادها موضع گرفته‌اند. رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سی‌آی‌ای» در فروردین ماه گذشته، ضمن حمایت از تفاهم لوزان در مورد برنامه اتمی، برخی از انتقادات علیه آن را «غیر صادقانه» نامید و گفت از امتیازهایی که تهران داده، شگفت‌زده است.

XS
SM
MD
LG