لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۳

آلمان: ایران در مذاکرات هسته‌ای نباید از تعهدات قبلی خود طفره برود


فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، گفت اگر ایران می‌خواهد تا هفته آینده و طبق برنامه تعیین شده توافق هسته‌ای نهایی با شش قدرت جهانی را امضا کند، نباید از تعهدات قبلی خود طفره برود.

به گزارش خبرگزاری آلمان، وزیران امور خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه یکم تیرماه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ايران در لوکزامبورگ و به عنوان آغازگر دوره نهایی مذاکرات مقامات عالی‌رتبه دو طرف دیدار کردند.

وزیر خارجه آلمان گفت رسیدن به توافق نهایی محتمل است و افزود: «اما برای عملی شدن آن، ایران به جای طفره رفتن و مانور دادن روی آخرین جزییات باید به مذاکره سازنده ادامه دهد».

ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت به علاوه آلمان، در ماه آوریل در شهر لوزان بر سر یک توافق موقت و ادامه مذاکرات تا حصول نتیجه نهایی در پایان ماه ژوئن به توافق رسیدند.

طبق این توافق ایران متعهد می‌شود از تولید سوخت هسته‌ای خود که ممکن است از آن برای مصارف نظامی استفاده شود، بکاهد و در مقابل بخشی از تحریم‌ها علیه ایران لغو خواهند شد.

هنوز دو طرف بر سر سرعت لغو تحریم‌ها و میزان و نحوه بازرسی بین‌المللی از مراکز و تاسیسات هسته‌ای ایران به توافق نرسیده‌اند. ایران به نسبت آنچه که شش قدرت جهانی در نظر دارند خوهان لغو سریع‌تر تحریم‌ها و بازرسی محدودتر است.

وزیر خارجه آلمان گفت: «من امروز ابراز امیدواری می‌کنم که ایرانی‌ها به دقت شروط توافق لوزان را در استراتژی مذاکره رعایت کنند، نه از آن توافق چیزی را بکاهند و نه به آن چیزی بیافزایند».

فرانسه: خواستار توافقی قوی با ایران هستیم

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه گفت خواهان توافقی «قوی» با ایران است که تمامی مکانیزم‌های لازم برای تایید تعهدات ایران را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای فابیوس روز یکم تیرماه در لوکزامبورگ و پس از دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در بیانیه‌ای گفت: «فرانسه خواهان توافق (هسته‌ای با ایران) است ولی به دنبال توافق بد نیست. ما خواستار توافقی قوی هستیم که هم تایید کننده تعهدات ایران باشد و هم در صورتی که ایران همکاری نکند، تحریم‌ها را بازگرداند».

وزیر خارجه فرانسه گفته است: «توافق (مورد نظر) شامل محدودیت زمانی در توانایی تحقیق و تولید اتمی ایران و روند نظارتی برای تایید و حتی در صورت لزوم، سایت‌های نظامی است».

این گزارش حاکی است در میان کشورهای موسوم به پنج به علاوه یک که مشغول مذاکره با ایران هستند، فرانسه مواضعی تندتر از دیگر کشورهای این گروه دارد.

وزیر خارجه فرانسه در بیانیه خود گفته است: «همه این‌ها به این دلیل که هم در امنیت منطقه‌ای و هم در نظام جلوگیری از گسترش سلاح‌های کشتار جمعی نقش دارد، مهم است».

پیشتر، فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا گفته بود ایران باید «انعطاف بیشتری در مذاکرات نشان دهد» و افزود ممکن است مذاکرات از مهلت تعیین شده، فراتر رود.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز تاکید کرد که به مفاد توافق لوزان پایبند است ولی در همین حال یادآوری کرد که مذاکرات ممکن است از مهلتی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند، یعنی پایان ماه ژوئن، طولانی‌تر شود.

وزیر خارجه ایران افزود: «در مذاکرات هسته‌ای رسیدن به یک توافق خوب از رعایت مهلت زمانی تعیین شده به هر قیمت، مهم‌تر است».

قرار است آقای ظریف اواخر هفته جاری برای مرحله نهایی مذاکرات با نمایندگان شش قدرت جهانی به وین سفر کند.

XS
SM
MD
LG