لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

وزیر کشور: تخلفات فاحش «پدیده شاندیز» کنار چشم تمام مسئولان اتفاق افتاد


عکسی که وزیر کشور ایران برای نوشته‌اش در اینستاگرام استفاده کرده است.
عکسی که وزیر کشور ایران برای نوشته‌اش در اینستاگرام استفاده کرده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ايران از پرونده «پديده شانديز» به عنوان تخلفی نام برده که «در کنار چشم تمام مسئولان مربوطه» اتفاق افتاد اما «کمترين اقدام عملی در جهت برخورد قانونی موثر» با آن صورت نگرفت.

آقای رحمانی فضلی، دوشنبه هشتم تير، در صفحه اينستاگرام خود نوشته که «جای تعجب و شگفتی است که چگونه اتفاق پديده شانديز با اشکالات و تخلفات بسيار فاحش و بی‌شماری مانند تملک، تغييرکاربری، جوازات، تصرفات، نحوه فروش سهام شرکت، هويت سهامی خاص از يک سو و از طرفی ديگر در نظر نگرفتن مسائل زيست محيطی، حريم رودخانه، ساختار شهر شانديز و ارتباطات جاده‌ای در کنار چشم تمام مسئولان مربوطه اتفاق بيفتد و در سطحی گسترده صداوسيما در کنار رسانه‌ها تبليغ کنند و کمترين اقدام عملی در جهت برخورد قانونی موثر صورت نگرفته باشد.»

وزير کشور ايران همچنين از «تشکيل جلسه ديگری با حضور نمايندگان دستگاه‌های اجرايی مربوط درباره پديده شانديز» خبر داده است.

به گفته آقای رحمانی فضلی، دولت تلاش دارد تا «با همکاری قوه قضائيه با رسيدگی به تخلفات و برخورد با مجرمان، حق مردم و بيت‌المال را تامين نمايد.»

يک روز پيش از اين نوشته اينستاگرامی وزير کشور، محمدباقر عبادی، نماينده بيرجند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به «سرمايه‌گذاری ۱۲۰ هزار نفر از مردم» در پديده شانديز، خواستار «تسريع در رسيدگی به خواسته‌ها و مشکلات مردم» شد.

خبرگزاری فارس نيز از عليرضا رشيديان، استاندار خراسان رضوی نقل کرده است که «ما به دنبال تعطيلی پديده شانديز نبوده و نيستيم.»

آقای رشيديان گفته است: «هرگز به شرکت پديده اعلام تعطيلی نشده بلکه ما بارها به آنان اعلام کرديم که کارشان را ادامه دهند، اما ادامه کار نبايد همراه با افزايش بنا باشد.»

شرکت پديده شانديز با مديريت محسن پهلوان مقدم و با عنوان «شرکت توسعه بين‌المللی صنعت گردشگری پديده شانديز» به عنوان يکی از شرکت‌های بزرگ دارای مجتمع‌های تفريحی و توريستی در ايران از چندين سال پيش در حال ساخت پروژه‌های عظيمی در شهرهای مشهد، کيش، تهران، شيراز و اصفهان است.

اين شرکت در سال‌های گذشته تبليغات زيادی در رسانه‌های ايران به خصوص در صداوسيما درباره پروژه‌ها و فروش سهام خود داشته است.

اما پس از مدتی دادستان عمومی و انقلاب مشهد از پلمپ دفاتر خريد و فروش سهام اين شرکت خبر داد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) نیز پيش از اين از ارتباط مديران اين شرکت با مسئولان ارشد دولت محمود احمدی‌نژاد مانند اسفنديار رحيم مشايی و حميد بقايی خبر داده بود.

بر اساس اين گزارش، «سطح مناسبات» مسئولان پروژه پديده شانديز با دولت قبل در حدی بود که «به گونه غيررسمی به عنوان مشاوران اقتصادی در جلسات هيات وزيران دولت دهم شرکت می‌کردند.»

XS
SM
MD
LG