لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

ظریف: هیچگاه به اين اندازه به توافق پايدار نزديک نبوده ايم


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، جمعه ۱۲ تیرماه در پیامی که در شبکه یوتیوپ منتشر شده، گفته است، هیچگاه ایران و جامعه بین المللی به این اندازه به یک «توافق پایدار» بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نزدیک نبوده اند. وی با این حال گفته است، «هنوز رسيدن به راه‌حل قطعی نيست.»

وزیر امور خارجه ایران گفته است:«من در وين هستم تا به يک بحران غيرضروری و طولانی که مدت‌ها قبل می‌بايست خاتمه می يافت، پايان دهم. به رغم برخی اختلافات باقيمانده در اين ساعات آخرين، هرگز به اين اندازه به دستيابی به يک راه‌حل پايدار نزديک نبوده ايم. با اين حال، هنوز رسيدن تضمینی برای دست یافتن به راه‌حل قطعی وجود ندارد.»

وی اضافه کرده است که برای دستیابی دستيابی به یک توافق می بایست جسارت برای عبور از عادت‌های کهنه را داشت.

محمد جواد ظریف همچنین تاکید کرده است که جامعه بی المللی و طرف های ایران در مذاکره، به این نتیجه رسیده اند که «فشار و تهديد» نمی تواند به راه حلی پایدار بینجامد.

با این حال، وزیر امور خارجه ایران گفته است که طرف های مقابل ایران در مذاکرات هسته ای باید بین «توافق یا تحمیل» یکی را انتخاب کنند.

سه‌شنبه ۱۶ تير، آخرين مهلت به نتيجه رسيدن گفت و گوهای هسته‌ای ميان ايران، آمريکا، بريتانيا، روسيه، چين، فرانسه و آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ است.

همزمان، جان کری وزير امور خارجه آمريکا نيز در خصوص مذاکرات جاری در وين گفته است، هنوز «مسائل دشواری پيش رو» وجود دارند، اما همه طرف های حاضر در مذاکرات با حسن نيت و جديت در حال در تلاش برای حل اين مسائل هستند.

هرچند مذاکرات بین ایران و جامعه بین المللی برای حل مناقشه بر سر برنامه هسته ای این کشور در قالب‌های مختلف از سال ۲۰۰۲ تاکنون ادامه دارد، اما با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ این مذاکرات وارد مرحله تازه ای شده است.

جامعه بین المللی از ایران خواسته است تا نگرانی در خصوص ماهیت برنامه هسته ای خود را بر طرف کند. یکی از مسائل باقی بامانده موضوع ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران است.

در همین زمینه، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به تهران رفت و روز پنجشنبه با حسن روحانی و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.

آقای آمانو در ارزیابی نتایج سفر خود به ایران گفته است که طرفین در رابطه با برخی مسائل به درک متقابل بهتری رسیده‌اند، اما همچنان باید کار بیشتری انجام بگیرد.

XS
SM
MD
LG