لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

امامان جمعه خواستار رعایت خط قرمزهای خامنه‌ای در توافق اتمی شدند


سه روز پس از توافق ایران با گروه ۵+۱، امامان جمعه در سراسر ايران ضمن مطرح کردن شرایطی خواستار «رعایت» خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی هنگام بررسی این توافق در مجلس و شورای عالی امنیت ملی ایران شدند.

در همين حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های روز جمعه، ۲۶ تیر، «آزمون» مجلس هشتم را نحوه مواجهه با اعتراضات به انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ و «آزمون» مجلس نهم را بررسی اين توافق خواند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، با اشاره به بررسی توافق ایران و گروه ۵+۱ در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی، خواستار رعايت خط قرمزهای پيشين رهبر جمهوری اسلامی در «توافق نهايی» شد.

وی همچنين تاکيد کرد که در این توافق بايد مواردی مانند فراموش نشدن «آرمان‌های انقلاب به‌ ويژه استکبارستيزی»، لغو «يک‌جای» تحريم‌ها، و بازگشت پول‌های بلوکه شده ايران «مراعات» شود.

امام جمعه تهران همچنین تاکيد کرد که در این توافق باید به «عزت اسلامی و غرور ملی ايرانی کوچک‌ترين آسيبی وارد نشود».

همچنين به گزارش خبرگزاری ايرنا، وی تاکيد کرد: «زمزمه‌های زيادی... به گوش می‌رسد که اين بيانيه دستورات رهبر معظم انقلاب را مد نظر قرار نداده و از خط قرمزها عبور کرده و جزوه‌ای در اين زمينه در اختيارم قرار گرفته است.»

حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، روز چهارشنبه، ۲۴ تير، گفت که آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ را «با دقت پيگيری» می‌‌کرده، «به طور دقيق بر آن نظارت داشته» و«مسئوليت سنگين‌‌تری» را در اين زمينه «بر دوش گرفته» است.

در همان روز رهبر جمهوری اسلامی دستيابی به توافق جامع هسته‌ای را «گامی مهم» خوانده و از آقای روحانی خواست که مراقب رفتارهای طرف مقابل در اجرای اين توافق باشد.

آقای خامنه‌ای روز سه‌شنبه، دوم تير، و پیش از توافق ایران و گروه ۵+۱، يک فهرست طولانی از خط قرمزهای ايران از جمله ممنوعيت بازرسی از اماکن نظامی را اعلام کرده و گفته بود که «محدوديت‌های بلندمدت ۱۰، ۱۲ ساله» برای برنامه هسته‌ای ايران را «قبول» ندارد.

با وجود این پس از گذشت سه روز از اعلام این توافق، بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های ایران تعداد زیادی از امامان جمعه خواستار رعایت خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامیدر این توافق شده‌اند.

در همين حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد گفت که «معيار و ملاک» بررسی توافق ايران و گروه ۵+۱ در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنيت ملی، خط قرمزهای رهبر جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی اضافه کرد: «مجلس هشتم يک آزمون داشت و آن فتنه ۸۸ بود. آزمون مجلس نهم نيز بررسی اين توافق است.»

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و نزديکان وی از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» نام می‌برند.

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

از سوی دیگر بر اساس لايحه‌ای که ماه گذشته به امضای باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، رسيد، کنگره ايالات متحده ۶۰ روز فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی را بررسی و آن را تاييد يا رد کند.

XS
SM
MD
LG