لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۷

روحانی: به توافق متعهدیم، مگر این که طرف مقابل به آن پایبند نباشد


حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه، ۲۴ تیر، در اولین جلسه هیئت دولت پس از توافق اتمی وین گفت که ایران به این توافق «متعهد» خواهد ماند، «مگر این که طرف مقابل نخواهد به آن پایبند باشد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تاکید کرد که مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ رأی دادند که «باید پرونده هسته‌ای در چارچوبی عزتمندانه حل و فصل شود».

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00
لینک مستقیم

بر اساس قانونی با عنوان «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای» که در مجلس ایران تصویب شد و روز چهارشنبه، سوم تیر، نیز به تصویب شورای نگهبان رسید، «نتیجه مذاکرات» درباره برنامه اتمی ایران «باید جهت تطبیق با قانون اساسی و مصوبات قانونی به مجلس ارائه شود».

از سوی دیگر بر اساس لايحه‌ای که ماه گذشته به امضای باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، رسيد، کنگره ايالات متحده ۶۰ روز فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ايران و شش قدرت جهانی را بررسی و آن را تاييد يا رد کند.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، خبر داده است که رئیس‌ جمهوری ایالات متحده جلسه‌ای با برخی از قانونگذاران آن کشور داشته است.

آقای روحانی روز چهارشنبه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «سال ۹۲ که سال رقابت‌های انتخاباتی بود مردم به خوبی تشخیص دادند که در میان مشکلات اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی، مهم‌ترین مسئله آنها موضوع هسته‌ای است و به دنبال آن بودند که در میان نامزدها کسی را پیدا کنند که بتواند این پرونده را به سرانجام برساند.»

وی تاکید کرد که دولت او مذاکرات اتمی را در «اولویت اقدامات» خود قرار داده، «بدون این که سایر امور و وعده‌های خود را کنار گذاشته باشد».

سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد، از دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ بود و در جریان مناظره‌های انتخاباتی این سال، علی‌اکبر ولایتی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، انتقادات شدیدی را از عملکرد آقای جلیلی در مذاکرات اتمی مطرح کرد.

آقای روحانی روز چهارشنبه در سخنان خود همچنین گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ را «با دقت پیگیری» می‌‌کرده، «به طور دقیق بر آن نظارت داشته» و«مسئولیت سنگین‌تری» را در این زمینه «بر دوش گرفته» است.

رهبر جمهوری اسلامی درباره جزئیات توافق اتمی وین اظهار نظری نکرده و صرفا از تیم مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرده و تلاش آنها در این مذاکرات را «صادقانه و مجدانه» خواند.

آقای خامنه‌ای پیش از این بارها پیش‌بینی کرده بود که مذاکرات اتمی با شش قدرت جهانی به نتیجه نخواهد رسید.

XS
SM
MD
LG