لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

واکنش نتانیاهو به اظهارات خامنه‌ای در مورد عدم تغییر سیاست کلی ایران


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

کمتر از یک هفته پس از اعلام دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی بر سر برنامه اتمی ایران، در حالی که وزیر دفاع آمریکا برای کاهش نگرانی اسرائیل و عربستان از این توافق راهی منطقه شده است، نخست وزیر اسرائیل بار دیگر به شدت به این توافق و قدرت‌های مذاکره‌کننده با ایران حمله کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه ۲۸ تیر در نشست هفتگی دولت خود در بیت‌المقدس گفت، کسانی که فکر می‌کردند ایران پس از این توافق سیاست‌های خود را تغییر می‌دهد، پاسخ خود را از سخنان روز شنبه رهبر ایران گرفتند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران شنبه ۲۸ تیر در دو سخنرانی در برابر دولتمردان و سفیران کشورهای اسلامی و در خطبه‌های نماز عید فطر تهران گفت سیاست‌های ایران از این به بعد نیز تغییر نخواهد کرد و حمایت ایران از «ملت‌های مظلوم بحرین، یمن، فلسطینی‌ها، مجاهدان فداکار حزب الله و دولت‌ها و ملت‌های عراق و سوریه» ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با استناد به این اظهارات رهبر ایران، بنیامین نتانیاهو در سخنان روز یکشنبه در هیئت دولت خود که خطاب آن به قدرت‌های مذاکره‌کننده بود، گفت، سخنرانی «تهاجمی و قاطعانه» رهبر ایران را شنیدید و «ایرانی‌ها حتی نیت خود را برای استفاده از پول‌هایی که به ایران برگردانده می‌شود در راه گسترش ترور و خشونت و ادامه کار ماشین ترور در منطقه پنهان نمی‌کنند».

نتانیاهو این ادعا را نیز مطرح کرد که اسرائیل «راهکار بهتری» به جای این «توافق بد» ارائه کرده بود که «تشدید اهرم فشار و تحریم‌های سنگین‌تر و ایجاد موانع جدی‌تر بر سر راه برنامه اتمی ایران» بود.

به گفته نتانیاهو، «تا ایران درخواست نابودی اسرائیل و شعار مرگ بر آمریکا را متوقف نکند، شایسته دریافت هیچ امتیاز و سازشی نیست».

همزمان روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه ۲۸ تیر خبر داد که گفت‌وگوی تلفنی اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل «مکالمه‌ای بسیار سخت» بوده است.

به نوشته هاآرتص، در پی ابراز خشم شدید نتانیاهو در این گفت‌وگوی تلفنی بود که جان کری با حضور در یک مصاحبه تلویزیونی در آمریکا، در اشاره تلویحی به نتانیاهو، گفت «آنها که مدعی هستند که می‌شد به توافق بهتری با ایران دست یافت، در توهم هستند».

نتانیاهو روز پنجشنبه گذشته نیز زمانی که میزبان فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا شد، آشکارا با او در نشست خبری به جدل پرداخت و بریتانیا را در کنار دیگر کشورهای مذاکره‌کننده در برابر ایران به عدم درک درست «خطرات» ناشی از جمهوری اسلامی ایران متهم کرد.

اظهارات تند روز یکشنبه نتانیاهو در جلسه دولتش علیه کشورهایی که «واقعیات ایران را نمی‌بینند»، در آستانه ملاقات او با اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، بیان شد.

آقای کارتر از شامگاه یکشنبه ۲۸ تیر دیدارهای خود را با نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل آغاز خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG