لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

ارنست: طرح تعطیلی زندان گوانتانامو آخرين مراحل خود را طی می‌کند


سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه ۳۱ تيرماه اعلام کرد که دولت اوباما در آخرين مراحل برنامه خود برای بسته شدن بازداشتگاه خليج گوانتانامو قرار دارد.

جاش ارنست در نشست خبری با خبرنگاران گفت که بسته شدن اين محل در راستای منافع ملی و از اولويت‌های باراک اوباما است، و مقام‌های دولتی در مراحل آخر تهيه پيش‌نويس طرحی برای بسته شدن اين زندان و ارائه آن به کنگره هستند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفيد پاسخی بود به پرسش يکی از خبرنگاران درباره گزارش روزنامه نيويورک‌تايمز که نوشته بود: تلاش برای بسته شدن زندان (گوانتانامو) که از نخستين وعده‌های رييس جمهوری در سال ۲۰۰۹ و هنگام آغاز به کار وی بود، دچار مشکل شده و «بار ديگر به شکست انجاميده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تلاش‌های رييس جمهوری آمريکا طی سال‌های اخیر برای بستن این زندان با موانع مختلفی از جمله مخالفت کنگره روبرو شده است.

ايالات متحده در سال‌های گذشته کار انتقال زندانيان گوانتانامو به کشورهای خود يا کشورهای ثالث را آغاز کرد و برای بسته شدن اين زندان، روند ياد شده بايد ادامه يابد.

کمتر از نيمی از زندانيان اکنون در گوانتانامو به سر می‌برند ولی اين عده نيز بايد به نقاط ديگر منتقل يا به کشورهای‌شان فرستاده شوند.

آقای ارنست تصريح کرد که سالانه ۱۰۰ ميليون دلار پول دور ريخته می‌شود آن هم فقط برای نگهداری از ۱۱۶ زندانی.

به گفته وی، «تروريست‌ها از موضوع گوانتانامو به عنوان محملی برای به خدمت گرفتن نيرو استفاده می‌کنند».

سخنگوی کاخ سفيد تاکيد کرد: «رييس جمهوری تصميم گرفته است در صورتی که کنگره با الحاقيه‌های لايحه هزينه‌های دفاعی که کار بستن زندان گوانتانامو را سخت‌تر می‌کند مخالفت نمايد، اين لايحه را وتو کند».

با اين حال خبرگزاری آسوشيتدپرس می‌گويد که باراک اوباما در تهديدهای پيشين خود برای وتوهای مشابه توفيقی به دست نياورد.

XS
SM
MD
LG