لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

اوباما از حامیانش خواست در حمایت از توافق اتمی فعالیت بیشتری کنند


رئیس‌جمهوری آمریکا، از حامیان خود خواست، به کنگره آن کشور برای جلب حمایت نمایندگان از توافق اتمی با ایران فشار بیاورند. از سوی دیگر گزارش‌هایی نیز از کارزاری جدید از سوی کاخ سفید برای کسب حمایت اکثریتی، منتشر شده است.

باراک اوباما، ۸ مرداد، در کنفرانسی تلفنی با هزاران نفر از حامیان خود، که کاخ سفید آن را ترتیب داده بود گفت «شما باید فعالیت بیشتری بکنید، صدایتان رساتر باشد، بیشتر سهیم شوید و به اطلاعاتتان بیافزایید».

اوباما می‌گوید توافق اتمی با ایران «بسیار خوب است و ما باید از آن سرافراز باشیم».

جاش ایرنست، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید «هزاران نفر از نمایندگان گروه‌های بزرگ» در کنفرانس تلفنی رئیس‌جمهوری ایالات متحده حضور داشتند.

در عین حال دولت آمریکا درصدد است تلاش‌ها برای کسب حمایت بیشتر مردم و نمایندگان کنگره از توافق اتمی با ایران را افزایش دهد.

جمهوری‌خواهان که از اکثریت در هر دو مجلس نمایندگان و سنا برخوردار هستند، به طور عمده‌ای با توافق جامع با ایران، مخالفت کرده‌اند.

با این همه از آنجایی که رئیس‌جمهوری در صورت نرسیدن مخالفان به دو سوم کل نمایندگان، قادر به وتوی رای مخالف آنهاست، هنوز اجرایی شدن نهایی توافق در آمریکا، با خطر فوری و خیلی جدی روبه‌رو نیست.

اما از سویی نشریه «هافینگتن‌پست» از قول یک مقام ارشد دولت ایالات متحده می‌گوید کاخ سفید به طور چشمگیری دست به اطلاع‌رسانی خواهد زد؛ از رسانه‌های محلی تا رسانه‌های اسپانیایی‌زبان، رسانه‌های آفریقایی‌آمریکاییان تا رسانه‌های ملی «و هر جای دیگری که مردم بتوانند در مورد توافق باخبر شوند».

به گفته این روزنامه هدف اولیه این کارزار ساده است: فراهم کردن و اطمینان از رای موافق یک سوم نمایندگان کنگره. آنچه به رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد تا از حق وتوی خود استفاده کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید چهار تن از اعضای حزب دمکرات، از جمله یکی از گروگان‌های پیشین در ایران و یکی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان، به تلاش‌های دولت برای حمایت از توافق پیوسته‌اند.

طی روزهای گذشته مقام‌های دولت آمریکا هم در داخل و هم در خارج از کشور، دیدارها، گفت‌وگوها و سفرهایی را برای عرضه توافق جامع اتمی با ایران که در ۲۳ تیر ماه در وین به فرجام رسید، انجام داده‌اند.

XS
SM
MD
LG