لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

ادامه انتقادها به گفته‌های نامزد جمهوری‌خواه در مورد توافق اتمی


مایک هاکبی گفته است توافق اتمی با ایران، اسرائیلی‌ها را به سوی در کوره می‌برد
مایک هاکبی گفته است توافق اتمی با ایران، اسرائیلی‌ها را به سوی در کوره می‌برد

در پی گفته‌های مایک هاکبی در مورد توافق اتمی با ایران و اینکه این توافق «اسرائیلی‌ها را به سوی در کوره می‌برد» و انتقاد حزب دمکرات و باراک اوباما از آن، گروهی از مقام‌های اسرائیلی و رهبران یهودی نیز به جمع منتقدان از هاکبی پیوسته‌اند.

مایک هاکبی، از بخت‌های اصلی نامزدی نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، چهارم مرداد ماه گفته بود توافق جامع ایران و شش قدرت جهانی «ابلهانه» است و این توافق «اسرائیلی‌ها را سوی در کوره می‌برد».

اشاره آقای هاکبی به «کوره» که اشاره‌ای تلویحی به کشتار یهودیان به دست آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، توصیف شده، فورا با انتقاد شدید رئیس کمیته ملی حزب دمکرات آمریکا و کسانی مانند باراک اوباما و هیلاری کلینتون روبه‌رو شد. [بیشتر بخوانید]

اما اکنون گروهی دیگر نیز به جمع منتقدان پیوسته‌اند که سفیر اسرائیل در واشینگتن و گروهی از رهبران و اندیشمندان یهودی در آمریکا از آن جمله‌اند.

روزنامه «هافینگتن‌پست» از قول دبورا لیپستاد، محقق هولوکاست (جریان کشتار میلیون‌ها یهودی‌ در جنگ جهانی دوم) نقل کرده است که این نظرات «اغراق‌آمیز» است و «شدیدا به نزول یاد و خاطره هولوکاست می‌انجامد».

شورای ملی یهودیان دمکرات در آمریکا نیز به طور جداگانه بیانیه‌ای علیه گفته‌های مایک هاکبی منتشر کرده است.

در این بیانیه گفته‌های نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری «عذرناپذیرترین گفته‌هایی» که در سال‌های اخیر بیان شده، توصیف شده است.

از سوی دیگر ران درمر، سفیر اسرائیل در واشینگتن، نیز در گفت‌وگویی با نشریه «یو‌اس‌ای تودی» گفته است سخنان آقای هاکبی «حرف‌هایی نیست که من استفاده بکنم یا فکر کنم که حرف‌های مناسبی‌ست».

به گفته آقای درمر، واشینگتن و تل‌آویو بر سر توافق جامع اتمی با ایران «اختلافاتی بسیار جدی» دارند، اما این اختلاف نظر به معنی آن نیست که او «شکی در خلوص نیت رئیس‌جمهوری و تیم او داشته باشد، وقتی می‌گویند که به اعتقاد آنها این توافق نه تنها آمریکا که اسرائیل را امن‌تر می‌سازد».

از سوی دیگر مایک هاکبی نیز به حملات خود ادامه داده و با انتشار ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفته است باراک اوباما و هیلاری کلینتون (نامزد اصلی دمکرات‌ها برای انتخابات) به امنیت اسرائیل اهمیت نمی‌دهند.

XS
SM
MD
LG