لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

توافق اتمی؛ گفت‌وگوی کری با وزیران کشورهای خلیج فارس


وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر خود به خاورمیانه که بخشی مهم از آن عرضه توافق اتمی ایران و اطمینان دادن به هم‌پیمانان واشینگتن ارزیابی می‌شود، وارد قطر شده است.

او روز دوشنبه، ۱۲ مرداد، با وزیران خارجه شش کشور عربی خلیج فارس دیدار خواهد کرد.

مصر و عربستان سعودی از مهم‌ترین هم‌پیمانان آمریکا در منطقه، از جمله کشورهایی هستند که در مواردی نگرانی خود را در مورد برنامه اتمی ایران و نیز مذاکراتی که در نهایت ۲۳ تیر ماه به توافق جامع انجامید، ابراز کرده‌اند.

آقای کری روز یک‌شنبه در قاهره، پیش از سفر به قطر، گفت «هیچ تردیدی» نیست که توافق هسته‌ای با ایران، در صورت اجرایی شدن، خاورمیانه را مکانی امن‌تر خواهد کرد. [جزئیات را بخوانید]

او اکنون برای اطمینان بخشیدن به دیگر کشورهای عربی به دوحه رفته است.

در دیدار روز دوشنبه با آقای کری، علاوه بر وزیر خارجه قطر، وزیران بحرین، کویت، عمان، امارات متحده عربی و عربستان نیز حضور خواهند داشت.

این شش کشور، شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می‌دهند که در سال ۱۹۸۱ برای پیش گرفتن اهدافی مشترک در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و اجتماعی شکل گرفت.

در میان این شش کشور، عمان در مورادی گوناگون نقش میانجی را میان تهران و واشینگتن بازی کرده است.

بخشی از دیدارها و مذاکرات دو سال گذشته در مورد برنامه اتمی نیز در این کشور انجام شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز به تازگی از کویت و قطر دیدار کرده است.

وزیر خارجه ایران، پیشتر، روابط تهران و کویت را موردی از روابط رو به رشد با برخی کشورهای عربی و رابطه با عمان را به عنوان «نمونه» توصیف کرده بود.

با این همه روابط ایران و عربستان سعودی همچنان پرتنش است و از جمله جنگ داخلی سوریه و نبردهای اخیر در یمن، بر این تنش‌ها افزوده است. تهران حامی بشار اسد و ریاض مخالف سرسخت آن است. ایران از حوثی‌ها در یمن اعلام حمایت کرده در حالی‌که عربستان ائتلافی تشکیل داده و به مواضع این گروه حملات هوایی می‌کند.

دیدارها و سفر تازه جان کری هشتم ماه اوت به پایان خواهد رسید. این دور از سفر او، اسرائیل، سرسخت‌ترین مخالف توافق اتمی با ایران، را در بر نمی‌گیرد.

XS
SM
MD
LG