لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

انفجار مین در استان کردستان قربانی گرفت


در پی انفجار مین باقی‌مانده از زمان جنگ ایران و عراق در نزدیکی روستای لنگریز در استان کردستان، یک پسر ۱۳ ساله کشته و یک پسر ۱۲ ساله نیز در وضعیت بسیار وخیم قرار دارد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ۱۳ مرداد ماه در گزارشی به نقل از رئیس شورای مرکزی بخش سروآباد که روستای لنگریز از توابع آن است، گفته امید کمی به زنده ماندن نوجوان دیگر وجود دارد.

این انفجار زمانی رخ داده است که این دو پسر نوجوان در حال چرای دام خود و گذر از نزدیکی یک پاسگاه متروکه از زمان جنگ ایران و عراق بودند.

هادی خدامرادی، رئیس شورای مرکزی سروآباد به ایرنا گفته است «متاسفانه علامت هشداردهنده دال بر اینکه در این پاسگاه مخروبه قدیمی مین وجود دارد مشاهده نمی‌شود و باید آن را به وسیله سیم‌‌خاردار و یا علایم مشخص می‌کردند».

این در حالی‌ست که به گفته این مقام دولتی پیشتر نیز در نزدیکی همین پاسگاه مین‌های دیگری در پی برخورد دام با آنها، منفجر شده بودند.

استان کردستان با ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق از جمله مناطقی‌ست که مین‌ها و مهمات جنگی از زمان جنگ هشت ساله در آن باقی مانده است.

آقای خدامرادی ابراز نگرانی کرده که در صورت پاکسازی نشدن منطقه‌ای که انفجار اخیر در آن رخ داده، سوانح مرگبار مشابهی رخ دهد.

انفجار مین‌های باقی‌مانده از جنگی که ۲۷ سال از پایان آن می‌گذرد همچنان خبر ساز است.

از جمله در فروردین ماه گذشته پنج نفر از نیروهای هنگ مرزی پاسگاه «سه‌ تپان» در بخش سومار، استان کرمان‌شاه، در پی انفجار مین جان خود را از دست دادند.

وب سایت «ایران بدون مین» بر اساس گزارش «کمپین بین‌المللی ممنوعیت استفاده از مین‌های زمینی» می‌گوید دو سال پیش انفجارهای ناشی از مین‌های زمینی در ایران ۳۶ کشته و ۷۱ زخمی برجای گذاشت.

مرکز مین‌زدایی ایران نیز فروردین ماه سال گذشته گفته بود ایران «دومین» کشور آلوده به مین است، که در پی انفجار آنها قربانی می‌دهد.

XS
SM
MD
LG