لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

تأکید دو چهره‌ ارشد اصلاح‌طلب بر حضور متحد اصلاح‌طلبان در انتخابات


محمدرضا خاتمی (تصویر سمت راست) و محمدرضا عارف
محمدرضا خاتمی (تصویر سمت راست) و محمدرضا عارف

محمدرضا عارف و محمدرضا خاتمی، دو چهره ارشد اصلاح‌طلب، با تأکید بر اهمیت انتخابات آینده مجلس خواستار حضور حداکثری مردم در این انتخابات شده‌اند، و لازمه پیروزی اصلاح‌طلبان در این انتخابات را اتحاد و حرکت جمعی خوانده‌اند.

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان، که کناره‌گیری‌اش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، زمینه‌ساز اقبال اصلاح‌طلبان به حسن روحانی بود، در سخنانی در جمع نخبگان و فعالان سیاسی استان فارس گفته است که مهم‌ترین راهبرد انتخاباتی جریان‌های سیاسی باید «حضور حداکثری مردم» باشد.

این گفته‌های آقای عارف روز دوشنبه ۱۹ مرداد در خبرگزاری فارس انعکاس یافته است.

آقای عارف که معاون اول محمد خاتمی در دومین دولت او بود، افزوده است که حرف آخر را صندوق‌های رأی می‌زند و اصلاح‌طبان برای پیروزی در انتخابات، راهی جز اجماع ندارند.

وی به اصلاح‌طلبان توصیه کرده است که از رفتار فردی پرهیز کنند و در یک حرکت جمعی، مسئولیت‌پدیری را افزایش دهند.

به زعم آقای عارف، با تشکیل «مجلسی مقتدر که دغدغه اصلی‌اش منافع ملی باشد»، دولت می‌تواند دستاوردهایش را در حوزه‌های مختلف افزایش دهد، و پاسخگوی «مطالبات در زمینه مسائل معیشتی، اشتغال و حقوق شهروندی» باشد.

دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی اسفند ۱۳۹۴ برگزار می‌شود و اما مشخص نیست در صورت ثبت‌نام چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات، چه تعداد از آنها بتوانند از فیلتر تأیید صلاحیت شورای نگهبان عبور کنند.

از زمان انتخابات مجلس ششم که اصلاح‌طلبان در آن اکثریت را در دست داشتند، شورای نگهبان بیشتر چهره‌های وابسته به این جریان سیاسی را رد صلا‌حیت کرده است و حتی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، رد صلاحیت دامن اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، را نیز گرفت.

«دوران حذف اصلاح‌طلبان سر آمده است»

رئیس بنیاد امید ایرانیان، در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان به وجود افراد تندرو در دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا، گفته است که باور اصلاح‌طلبان به ارزش‌ها، کمتر از جریان رقیب نیست.

او در عین حال افزوده است که «افراطیون رقیب» برای از میدان به در بردن اطلاح‌طلبان از «روش‌های نخ‌نمای اتهام‌زنی» استفاده می‌کنند، اما هشدار داده که اگر زمانی «چنین روش‌های ضداخلاقی» به نیجه می‌رسید، دیگر دوران آن به سر آمده و «نمی‌توانند اصلاح‌طلبان را حذف کنند».

«مجلسی داشته باشیم که مسائل کشور را به درستی درک کند»

در همین حال محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم نیز گفته است بر اساس تجربه سیاسی، آمدن یک مجلس وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور را زیر و رو می‌کند، و از این رو باید تلاش مضاعفی انجام شود تا «مجلسی داشته باشیم که مسائل کشور را به درستی درک کند».

آقای خاتمی در این سخنان که روز ۱۹ مرداد در وب‌سایت هم‌اندیشی منتشر شده، ابراز امیدواری کرده که اطلاح‌طلبان بتوانند «تغییری در مجلس ایجاد کنند تا مجلس در راه مبارزه با فساد قدم بردارد».

او در ادامه افزوده است که اصلاح‌طلبان برای پیروزی در انتخابات مجلس باید با تلاش مضاعفی حرکت کنند.

نایب رئیس مجلس ششم در عین حال پیش‌بینی کرده که به دلیل نوع تأیید صلاحیت‌ها، «بخش عمده‌ای از کاندیداهای اصلاح‌طلب» برای ورود به انتخابات دچار مشکل خواهند شد.

آقای خاتمی با اشاره به «اختلافات شدید» نیروهای محافظه‌کار با یکدیگر، گفته است که تلاش اصلاح‌طلبان باید بر این باشد که «بخش عاقل جناح راست یا اصولگرایان معتدل» را در درون خود قرار دهند.

او پیش‌بینی کرده که با اتحاد اصلاح‌طلبان، پیروزی در انتخابات مجلس حتمی است.

پیش از این اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و از حامیان اصلی دولت حسن روحانی نیز نتخابات مجلس آینده را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانسته و گفته بود که مردم از این طریق نشان بدهند خواهان اعتدال هستند و تندروی را پس می‌زنند.

XS
SM
MD
LG