لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۱۵

هاشمی رفسنجانی: انتخابات پیش‌رو از مهم‌ترین انتخابات است


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، گفته است انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان، «بسیار مهم و جزو مهم‌ترین انتخابات» هستند.

آقای هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگویی با هفته‌نامه «طلوع صبح» و وب‌سایت «انتخاب» که بخشی از آن ۱۲ مرداد منتشر شده، افزوده است نمی‌تواند در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کند، اما نامزد انتخابات مجلس خبرگان خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام که از مهم‌ترین حامیان سیاسی حسن روحانی و دولت او به شمار می‌رود، در انتخابات درونی خبرگان برای ریاست این مجلس در اسفند ماه سال گذشته نتوانست بر محمد یزدی پیروز شود.

آقای یزدی در حال حاضر رئیس مجلس خبرگان است و همه اعضای هیئت رئیسه نیز از اصولگرایان هستند.

هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۶ و در پی مرگ علی مشکینی به ریاست مجلس خبرگان رسید. در سال ۱۳۸۹ و در پی اعتراضات گسترده‌ای که به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم صورت گرفت، هاشمی رفسنجانی که حاضر نشده بود علیه این اعتراضها موضع بگیرد، از ریاست مجلس خبرگان کنار گذاشته شد و محمد رضا مهدوی کنی جای او را گرفت. در پی درگذشت مهدوی کنی، محمد یزدی به این مقام رسید.

آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید نتیجه انتخابات آتی ایران به همه بر می‌گردد و «خوب است که همه کسانی که احساس ملی‌گرایی دارند یا اسلامی و یا انقلابی هستند و هر چه که هستند و یا هر سه هستند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند و بی‌تفاوت نباشند.»

او همزمان در گفت‌وگو با روزنامه آرمان که ۱۳ مرداد ماه منتشر شده، گفته است «اگر فضای رقابتی در انتخابات مجلس دهم که قرار است اسفندماه برگزار شود، شکل بگیرد مطمئن هستم که مردم با شور و نشاط در آن حضور خواهند یافت و مانند سال ۹۲ موفقیت دیگری برای کشور رقم خواهند زد.»

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲، حسن روحانی که علاوه بر هاشمی رفسنجانی از حمایت چهره‌های اصلاح‌طلب مانند محمد خاتمی برخوردار بود، توانست بر دیگر رقبای اصلی که جملگی از اصول‌گرایان بودند پیروز شود.

با این همه گزارش‌هایی در مورد «تهدید به رد صلاحیت» نامزدهای احتمالی اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو منتشر شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی به «آرمان» گفته است در انتخابات مجلس «مشخص خواهد شد که تمایل اکثریت مردم به چه نوع تفکری است» و افزوده است همان‌طور که در انتخابات خرداد ماه «نشان دادند خواهان اعتدال و میانه‌روی هستند و تندروی را پس می‌زنند».

دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۳۹۴ و دور دوم آن در اردیبهشت ۱۳۹۵ برگزار می‌شود.

همزمان با مرحله نخست انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، مجلسی که از فقیهان تشکیل شده و مسئولیت تعیین رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر او را دارد، نیز انجام می‌شود.

به تازگی رسانه‌های ایران از قول محسن غرویان، از مدرسان حوزه علمیه قم، نقل کرده‌اند که حسن خمینی، نوه بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، نیز در حال سنجیدن شرایط برای شرکت در انتخابات خبرگان است.

اکبر هاشمی رفسنجانی خود در مصاحبه با هفته‌نامه طلوع صبح ابراز امیدواری کرده است که حسن خمینی نامزد انتخابات مجلس خبرگان شود.

XS
SM
MD
LG