لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۹

ایران «طرحی جدید برای صلح در سوریه» را به گفت‌وگو می‌گذارد


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرار بود روز سه‌شنبه به ترکیه سفر کند، اما این سفر به تعویق افتاد
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرار بود روز سه‌شنبه به ترکیه سفر کند، اما این سفر به تعویق افتاد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر منطقه‌ای خود روز چهارشنبه، ۲۱ مرداد به دمشق سفر می‌کند تا درباره «طرح جدید» ایران برای حل و فصل بحران سوریه با مقامات این کشور به گفت‌وگو بنشیند.

این نخستین سفر وزیر خارجه ایران به سوریه پس از امضای توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی به شمار می‌رود، امری که بازار تحلیل‌ها درباره تاثیر این توافق بر شرایط منطقه را داغ کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه، ۲۰ مرداد اظهارات مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران را بازتاب داده است که عنوان می‌کند آقای ظریف در سفرهای منطقه‌ای خود «طرح جدید ایران برای کمک به حل مشکل سوریه و همچنین ابعاد و آثار نتایج مذکرات هسته‌ای» را توضیح می‌دهد.

دور جدید سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف عصر سه‌شنبه با ورود وی به بیروت، پایتخت لبنان آغاز شد در حالی که پیش از این قرار بود وزیر خارجه ایران به ترکیه سفر کند، اما وزارت خارجه ترکیه در این روز اعلام کرد که برنامه تغییر کرده و سفر آقای ظریف به آنکارا به تعویق افتاده است، اگرچه فعلا زمان آن مشخص نیست.

ایران و ترکیه در رابطه با بحران سوریه با هم اختلاف دارند و در حالی که تهران از رژیم بشار اسد حمایت می‌کند، آنکارا خواهان سرنگونی آن است. با این حال مقامات وزارت خارجه ایران عنوان کرده‌اند که سفر محمدجواد ظریف به ترکیه همچنان «در دستور کار است» و صرفا زمان آن تغییر کرده.

در این حال آقای ظریف در بیروت با تمام سلام، نخست وزیر لبنان، نبیه بری رئیس مجلس و جبران باسیل، وزیر خارجه این کشور دیدار و درباره بحران سوریه گفت‌وگو می‌کند.

به گفته مرضیه افخم، طرح جدید ایران برای کمک به حل بحران سوریه چهار ماده دارد و در حال روزآمد شدن است که «پس از مشورت و رایزنی با دولت سوریه و سایر بازیگران موثر ارائه خواهد شد».

وی تاکید کرده که سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران سوریه بر مبنای «احترام به حق مشروع ملت سوریه برای اصلاح و تعیین سرنوشت خود٬ مخالفت با مداخله بیگانگان و مخالفت با استفاده از تروریسم جهت تحقق اهداف سیاسی» است.

هفته گذشته حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران گفته بود که تهران طرح جدید خود برای حل بحران سوریه را به سازمان ملل متحد ارائه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG