لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۹

عفو بین‌الملل: شواهدی از جنایت جنگی طرف‌ها در یمن وجود دارد


یک دختر یمنی در کنار خرابه‌های باقی‌مانده از محل سکونتش که هدف حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفت
یک دختر یمنی در کنار خرابه‌های باقی‌مانده از محل سکونتش که هدف حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان قرار گرفت

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید کشته شدن غیرنظامیان در نبردهای یمن طی حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و نیز حملات متقابل حوثی‌ها و متحدان آنها از یک سو و مخالفان آنها از سوی دیگر، شواهدی از وقوع جنایت جنگی به دست می‌دهد.

این سازمان بین‌المللی، ۲۷ مرداد ماه، از حملات ائتلاف و درگیری‌های زمینی که بی اهمیت به جان غیرنظامیان انجام می‌شود، انتقاد کرده است.

به گفته عفو بین‌الملل در این حملات «جای امنی برای غیرنظامیان وجود ندارد».

دوناتلا روُورا، مشاور ارشد امور اضطراری این سازمان مدافع حقوق بشر می‌گوید «غیرنظامیان در جنوب یمن، بین طرف‌های درگیر یعنی حوثی‌ها و مخالفان آنها گیر افتاده و همزمان با تهدید حملات هوایی ائتلاف روبه‌رو هستند. تمام طرف‌ها در این بحران، بی‌توجهی واضح و ظالمانه‌ای به وضع غیرنظامیان نشان داده‌اند».

عفو بین‌الملل در حال تحقیق بر هشت حمله هوایی انجام‌شده از سوی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی‌ست که به کشته شدن ۱۴۱ غیرنظامی و زخمی شدن ۱۰۱ نفر دیگر انجامیده است. عمده قربانیان زنان و کودکان عنوان شده‌اند.

شواهدی در دست است که این حملات در مناطق انباشته از جمعیت و در عین حال به مدارس و خانه‌های مسکونی انجام شده است.

این سازمان در عین حال تحقیقاتی را نیز بر ۳۰ مورد حمله در عدن و تعز انجام می‌دهد که نیروهای مسلح حوثی با حمایت هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن، آنها را انجام داده‌اند. در آن‌ها نیز دست‌کم ۶۸ غیرنظامی کشته شده‌اند.

خانم روورا می‌گوید شمار قربانیان غیرنظامی، وحشت واقعی این جنگ و تاثیر طولانی‌مدت آن بر زندگی مردم را نشان می‌دهد.

نبردهای زمینی در یمن در حال حاضر به طور عمده بین شورشیان حوثی و هواداران آنها، به ویژه نیروهای متحد با علی عبدالله صالح و از طرف دیگر نیروهای حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری در تبعید یمن انجام می‌گیرد.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی از درگیری‌های سنگین از جمله در تعز منتشر شده است؛ جایی که هواداران هادی دست به پیشروی‌هایی در برابر حوثی‌ها و متحدان آنها زده‌اند.

هوادران هادی با حمایت ائتلاف، کنترل استان‌هایی را در جنوب در دست گرفته‌اند، در حالی‌که شمال یمن و نیز صنعا، پایتخت، هنوز به طور عمده در کنترل حوثی‌ها است.

XS
SM
MD
LG