لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

پیشروی نیروهای هوادار دولت در تبعید یمن «ادامه دارد»


در ۲۳ مرداد ماه انفجاری در محل سکونت یکی از رهبران حوثی‌ها در صنعا رخ داد. بنا بر گزارش‌ها کسی در این انفجار کشته نشده است
در ۲۳ مرداد ماه انفجاری در محل سکونت یکی از رهبران حوثی‌ها در صنعا رخ داد. بنا بر گزارش‌ها کسی در این انفجار کشته نشده است

بنا بر گزارش‌ها از یمن، پیشروی نیروهای هوادار دولت در تبعید یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی، که از حمایت ائتلافی به رهبری عربستان سعودی برخوردار هستند، در مناطقی از آن کشور ادامه دارد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید نیروهای هوادار هادی ۲۴ مرداد ماه، توانسته‌اند پنجمین استان را از کنترل حوثی‌ها و متحدان آنها در آورند.

پیشروهای نیروهای هوادار دولت در تبعید در هفته‌های گذشته، با حمایت تسلیحاتی و هوایی کشورهای عضو ائتلاف به رهبری عربستان سعودی ممکن شده است.

حوثی‌ها که مقام‌های ایران حمایت خود را از آنها اعلام کرده‌اند، همچنان کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند.

یک مقام نظامی به خبرگزاری فرانسه گفته است شورشیان یمنی، پس از آن‌که به آنها اطمنیان داده شد می‌توانند به طور امن از استان «شبوه» خارج شوند، از آن عقب‌نشینی کرده و آن را «واگذار» کرده‌اند.

یک مقام نظامی دیگر نیز این موضوع را تائید کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از ساکنان «شبوه» و عشایر منطقه، خبر مشابهی را منتشر کرده است.

یک مقام حوثی به خبرگزاری رویترز گفته است آنها بر اساس توافقی که با عشایر منطقه کرده‌اند، بر سر اینکه به نیروهای «القاعده» در یمن اجازه داده نشود بر آن نفوذ پیدا کنند، از شهر «عتاق» خارج شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های نظامی، شورشیان را متهم به مین‌گذاری ساختمان‌های دولتی، پیش از خروج از آن کرده‌اند.

عتاق در ۴۵۰ کیلومتری صنعا، در استان شبوه واقع است.

شبوه از جنوب تا مرکز یمن کشیده شده و جمعیتی نزدیک به نیم میلیون نفر دارد.

با این حساب نیروهای هوادار هادی توانسته‌اند بر گستره نفوذ خود و مناطقی که تحت کنترل دارند در جنوب یمن بیافزایند و حوثی‌ها و نیروهای متحد با علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری اسبق یمن را از برخی مناطق بیرون کنند.

شورشیان یمنی از سال گذشته قدرت را با انحلال پارلمان و تشکیل یک شورای ریاست‌جمهوری که با کنار گذاشته شدن عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن همراه بود، در دست گرفتند.

در بهمن ماه گروهی از کشورهای منطقه «نگرانی» خود را از آنچه «گسترش نفوذ ایران» توصیف کرده‌اند، اعلام کردند.

در نهایت در آغاز فروردین ماه عربستان سعودی خبر از تشکیل یک ائتلاف و آغاز حملات هوایی علیه حوثی‌ها داد.

حوثی‌ها به طور عمومی از حمایت نیروهای هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری یمن پیش از آقای هادی، برخوردار هستند.

مقام‌های ایرانی و در صدر آنها رهبر جمهوری اسلامی، در مواردی گوناگون به عربستان در باره حملات و تلاش آن برای بازگرداندن قدرت به هادی، هشدار داده‌اند.

بیش از ۴۳۰۰ نفر در نبردهای ماه‌های گذشته کشته شده‌اند.

تلاش‌ها و درخواست‌های مقام‌های بین‌المللی و دیپلماتیک برای آتش‌بس طولانی‌مدت و مذاکرات با هدف پایان دادن به بحران آن کشور، هنوز نتیجه چندانی در بر نداشته است.

XS
SM
MD
LG