لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

واکنش ایران و آژانس به گزارش آسوشیتدپرس از توافق محرمانه


نقشه راهی که آمانو و صالحی در روز اعلام توافق جامع اتمی امضا کردند
نقشه راهی که آمانو و صالحی در روز اعلام توافق جامع اتمی امضا کردند

در حالی که یک مقام ایرانی گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از جزئیات توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «گمانه‌زنی» خوانده است، آژانس روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «قانونا» باید این جزئیات را محرمانه نگه دارد، اما توافقش با تهران با الزامات این سازمان همخوانی دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۲۸ مردادماه، در گزارشی خبر داد که به پیش‌نویس سندی دست یافته حاکی از این که در توافق محرمانه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران اجازه داده شده تا از کارشناسان خود برای بازرسی از تاسیسات مورد مناقشه پارچین استفاده کند.

در واکنش به این گزارش، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از سخنگوی آژانس و در پاسخ به این پرسش که آیا تهران مجاز است خود از پارچین بازرسی کند اعلام کرد که این سازمان «قانونا» ملزم است که ترتیبات و توافقات خود با تهران را «محرمانه نگه دارد».

با این حال سرژ گس، سخنگوی آژانس، در بیانیه خود در این باره گفته است: «ترتیبات مجزایی که در نقشه راه آمده است با روش راستی‌آزمایی آژانس و الزامات آژانس همخوانی دارد.»

این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل روز پنج‌شنبه همچنین گفت که از میزان دسترسی‌ای که قرار است به سایت نظامی پارچین داشته باشد راضی است.

بر اساس «نقشه راهی» که روز سه‌شنبه، ۲۳ تیرماه، و ساعاتی پیش از اعلام رسمی توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ بین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امضا شد، دو طرف اعلام کردند که در مورد مسئله سایت نظامی پارچین به «توافقی مجزا» رسیده‌اند.

با این حال در نسخه‌ای از این نقشه راه جدید ایران و آژانس که در همان روز منتشر شد به هیچ ‌یک از جزئیات این «ترتیب مجزا» اشاره نشده بود.

در همین زمینه بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز روز پنج‌شنبه گزارش آسوشیتدپرس را «گمانه‌زنی» دانسته گفت که آژانس به تعهدش برای حفظ اسناد توافق دوجانبه تهران و آژانس «پایبند مانده است».

وی اضافه کرد: «آژانس تاکنون به تعهداتش درخصوص حفظ اسناد و اطلاعات محرمانه توافق دوجانبه با کشورمان پایبند مانده و اقدامی که حاکی از نقض این تعهدات باشد صورت نگرفته است.»

به گفته آقای کمالوندی، در برنامه همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات گذشته «ملاحظات» جمهوری اسلامی «مد نظر قرار گرفته است و این برنامه به‌خوبی پیش می‌‌رود».

وی تاکید کرد: «به همین منظور در چارچوب اقدامات اولیه، اطلاعات مرتبط با سؤالات مد نظر آژانس را تا پیش از موعد مقرر یعنی ۱۵ اوت ارائه کردیم که آژانس نیز با صدور بیانیه‌‌ای آن را اعلام کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه، ۲۴ مرداد، اعلام کرد که اطلاعات و مدارک ایران درباره مسائل باقی‌‌‌مانده گذشته برنامه هسته‌‌ای این کشور را دریافت کرده است.

به‌رغم تاکید دو طرف بر محرمانه بودن نقشه راه ایران و آژانس، در نشست‌های پرسش و پاسخ چند کمیته‌ سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با مقامات دولت این کشور در هفته‌های گذشته برخی از نمایندگان و سناتورهای آمریکایی فاش کردند که بر اساس بندی از این «نقشه راه» نمونه‌‌‌برداری از سایت پارچین به عهده ایران است.

در پی انتشار گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گروهی از نمایندگان کنگره ایالات متحده از این «توافق» ایران و آژانس انتقاد کردند، اما وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه «نگرانی‌ها» در مورد گزارش منتشر شده را رد کرد.

XS
SM
MD
LG